Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης σε σχέση με την επιθετικότητα και τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος σε μαθητές Δημοτικού σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2924003 254 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-10-04
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Άχμεντ Σάρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σταύρου Νεκτάριος-Επίκουρος Καθηγητής, Σ.Ε.Φ.Α.Α-Ε.Κ.Π.Α
Μπαμπάλης Θωμάς-Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε-Ε.Κ.Π.Α
Τσώλη Κωνσταντίνα-Επίκουρη Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε-Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης σε σχέση με την επιθετικότητα και τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος σε μαθητές Δημοτικού σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης σε σχέση με την επιθετικότητα και τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος σε μαθητές Δημοτικού σχολείου
Περίληψη:
Η έννοια της αυτοεκτίμησης έχει αποδειχθεί σημαντικό ερευνητικό αντικείμενο στη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αυτό αποδεικνύει τη ζωτική σημασία που έχει για τον κάθε άνθρωπο στα πλαίσια της ψυχικής του ευημερίας. Ως αυτοεκτίμηση περιγράφεται η συνολική εικόνα του εαυτού που έχει κάποιος. Σχετίζεται με διάφορα συναισθήματα προς τον ίδιο του τον εαυτό όπως η εκτίμηση και ο σεβασμός και διαμορφώνεται σύμφωνα με τις εμπειρίες και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον του κάθε ατόμου από μικρή ηλικία.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει τη σχέση της αυτοεκτίμησης με την επιθετική συμπεριφορά στην παιδική ηλικία και κατά συνέπεια τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος βάσει όλων των παραπάνω.
Η μελέτη της αυτοεκτίμησης στην παιδική ηλικία ως διαμεσολαβητικού παράγοντα της επιθετικότητας αλλά και του σχολικού κλίματος μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην καλύτερη κατανόηση καθημερινών καταστάσεων στο σχολικό χώρο, επηρεάζοντας σημαντικές διαστάσεις της ζωής των παιδιών όπως τις κοινωνικές σχέσεις, τη συμπεριφορά και τις επιδόσεις στο σχολείο αλλά και το σχολικό κλίμα ως πεδίο μάθησης.
Στην έρευνα συμμετείχαν 90 μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού (43 αγόρια, 47 κορίτσια), η ηλικία των οποίων ήταν 10 και 11 ετών αντίστοιχα και φοιτούσαν σε ιδιωτικά αλλά και δημόσια σχολεία. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν τρία όργανα μέτρησης: α) την Κλίμακα Αυτοαξιολόγησης (Self-Esteem Scale), β) την Κλίμακα Μέτρησης Ζωής στη Σχολική Τάξη (Classroom Life Measure) και γ) την Κλίμακα Προφίλ Ψυχικής Διάθεσης (Profile of Mood States). Συγκεκριμένα, τα όργανα μέτρησης έδειξαν πως η αυτοεκτίμηση σχετίζεται θετικά με την πλειοψηφία των παραγόντων της Κλίμακας Μέτρησης Ζωής στη Σχολική Τάξη, δηλαδή την εκπαιδευτική και προσωπική υποστήριξη του εκπαιδευτικού, την εκπαιδευτική και προσωπική υποστήριξη των συμμαθητών και τη συνεργασία. Επίσης, φάνηκε πως υπάρχει θετική συσχέτιση ανάμεσα στη διαμόρφωση της αυτοεκτίμησης και το φύλο. Ωστόσο, δε φαίνεται να υπάρχουν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στην αυτοεκτίμηση και στην ηλικία ή τον τόπο κατοικίας. Η στενή σχέση μεταξύ σχολικού κλίματος, αυτοεκτίμησης και ψυχικής διάθεσης των παιδιών επιβεβαιώθηκε από τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων που συμπλήρωσαν οι μαθητές. Τα παραπάνω αποτελέσματα δείχνουν ότι η θετική αυτοεκτίμηση συμβάλλει αποτελεσματικά τόσο στη δημιουργία ενός υγιούς σχολικού κλίματος όσο και στην εμφάνιση θετικών συναισθημάτων των μαθητών, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στην ομαλή λειτουργία της σχολικής ζωής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Αυτοεκτίμηση, Επιθετικότητα, Σχολικό κλίμα, Παιδική Ηλικία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
68
Αριθμός σελίδων:
78
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασία.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.