Σχεδιασμός παρέμβασης για την ενίσχυση του λεξιλογίου σε μαθητές Ε’ δημοτικού βάσει του μαθήματος της ιστορίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2926908 185 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-02
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καλαντζάκη Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Κατσούδα Γεωργία: Ερευνήτρια Α’ βαθμίδας της Ακαδημίας Αθηνών
Μπαμπούνης Χαράλαμπος: Ομότιμος Καθηγητής, ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σχεδιασμός παρέμβασης για την ενίσχυση του λεξιλογίου σε μαθητές Ε’ δημοτικού βάσει του μαθήματος της ιστορίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σχεδιασμός παρέμβασης για την ενίσχυση του λεξιλογίου σε μαθητές Ε’ δημοτικού βάσει του μαθήματος της ιστορίας
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια πρόταση παρέμβασης για την ενίσχυση της λεξιλογικής επίγνωσης των μαθητών της Ε’ δημοτικού στο μάθημα ιστορίας. Η συγκεκριμένη τάξη επιλέχθηκε καθώς τα παιδιά έχουν την ηλικιακή ωριμότητα να εμπλακούν με άνεση σε μια παρεμβατική διαδικασία και το μάθημα της ιστορίας διότι έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας και αρκετές απαιτήσεις. Το λεξιλόγιο το οποίο η παρέμβαση αυτή στοχεύει να ενισχύσει, επιλέχθηκε μόνο από μια ενότητα του σχολικού εγχειριδίου προκειμένου το δείγμα να είναι διαχειρίσιμο και η παρέμβαση αποτελεσματικότερη. Η διαδικασία της παρέμβασης προτείνεται να πραγματοποιηθεί μετά τη διδασκαλία της ενότητας, ώστε τα παιδιά να έχουν ήδη διδαχθεί τις λέξεις-στόχους. Οι λέξεις που επιλέχθηκαν είναι συνολικά 60. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ενταχθεί μια λέξη στο προς ενίσχυση λεξιλόγιο της παρέμβασης ήταν να δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά η ερμηνεία της, αλλά και να μην εξηγείται πουθενά μέσα στο βιβλίο. Αρχικά, στα παιδιά χορηγείται μια πρώτη αξιολόγηση προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός της λεξιλογικής τους επίγνωσης στις προς ενίσχυση λέξεις. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αυτής τα παιδιά θα χωριστούν σε ομάδα ελέγχου και ομάδα πειραματισμού. Η τελευταία, θα δεχθεί την προτεινόμενη παρέμβαση η οποία αποτελείται από 12 εβδομαδιαία μαθήματα. Τα 10 είναι μαθήματα παρέμβασης-ενίσχυσης του λεξιλογίου και τα 2 μαθήματα επανάληψης και αξιολόγησής του. Όλη η διαδικασία πραγματοποιείται στον χώρο του σχολείου και κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Απώτερος σκοπός της προτεινόμενης αυτής παρέμβασης είναι να κατορθώσουν οι μαθητές, εκτός από το να κατανοήσουν την ερμηνεία των λέξεων-στόχων, να τις εντάξουν στο ενεργητικό τους λεξιλόγιο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
λεξιλόγιο, ενίσχυση λεξιλογίου, παρεμβάσεις, λεξιλογική επίγνωση, λέξεις-στόχοι, αξιολόγηση λεξιλογίου
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
98
Αριθμός σελίδων:
142
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΑΝΤΖΑΚΗ.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο