Διερεύνηση των σχέσεων αυτοεκτίμησης και κινήτρων μάθησης με τις γονικές πρακτικές σε εφήβους μαθητές

Διπλωματική Εργασία uoadl:2928627 163 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-18
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Κορωνιώτη Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
1.Σπυρίδων Τάνταρος, Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (επόπτης)
2. Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Τομέας Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
3. Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των σχέσεων αυτοεκτίμησης και κινήτρων μάθησης με τις γονικές πρακτικές σε εφήβους μαθητές
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση των σχέσεων αυτοεκτίμησης και κινήτρων μάθησης με τις γονικές πρακτικές σε εφήβους μαθητές
Περίληψη:
Πληθώρα προηγούμενων μελετών, που αφορούν τη γονικότητα, ανέδειξαν τη συμβολή των γονέων και των πρακτικών που αυτοί υιοθετούν στο ψυχολογικό γίγνεσθαι των εφήβων μαθητών. Σκοπός της παρούσας μελέτης αποτελεί η διερεύνηση των σχέσεων των γονικών πρακτικών με την αυτοεκτίμηση και τα κίνητρα μάθησης, κατά την αναπτυξιακή περίοδο της εφηβείας. Ακολουθήθηκε ποσοτική έρευνα και το δείγμα αποτελούνταν από εφήβους μαθητές, με συνολικό αριθμό (Ν) 116 μαθητές Γυμνασίου (68 αγόρια και 48 κορίτσια),κατά μέσο όρο 14 και 15 ετών, που φοιτούσαν στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τρία προσαρμοσμένα ερωτηματολόγια, αναφορικά με το αίσθημα αυτοεκτίμησης, τη σχέση με τους γονείς όπως την αντιλαμβάνονται οι έφηβοι και τα κίνητρα μάθησης. Συγκεκριμένα, χορηγήθηκαν: η Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg (Rosenberg Self – Esteem Scale), η οποία αξιολογεί την αυτοεκτίμηση και την αυτοεικόνα των μαθητών, το Ερωτηματολόγιο Κινήτρων Σχολικής Μάθησης (Academic Motivation Self – Rating Inventory), το οποίο αναφέρεται στη μέτρηση των κινήτρων σχολικής μάθησης των μαθητών, το Ερωτηματολόγιο Γονικής Συμπεριφοράς (Parental Behavior) το οποίο αξιολογεί πέντε διαστάσεις της γονικής συμπεριφοράς, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή από τα παιδιά και ένα ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων. Από την ανάλυση, προέκυψε ότι μητέρες είναι εκείνες που είναι πιο ζεστές και συγχρόνως πιο αγχώδεις στην ανατροφή των εφήβων παιδιών τους. Επιπρόσθετα, διαπιστώθηκε στην παρούσα έρευνα ότι τα κορίτσια παρουσίαζαν υψηλότερα κίνητρα μάθησης σε σχέση με τα αγόρια ενώ τα αγόρια αντίθετα παρουσίαζαν υψηλότερα ποσοστά αυτοεκτίμησης σε σχέση με τα κορίτσια. Συγχρόνως, μέσα από την ανάλυση προέκυψε πως ορισμένα δημογραφικά στοιχεία των γονέων συσχετίζονται με την αυτοεκτίμηση και την κινητοποίηση των εφήβων. Η παρούσα μελέτη συνεισφέρει στην κατανόηση του αντίκτυπου που έχουν οι γονικές πρακτικές στην αυτοεκτίμηση και στην ανάπτυξη κινήτρων μάθησης εφήβων μαθητών. Παράλληλα, υποδεικνύει πρακτικές που μπορούν να υιοθετηθούν από τους γονείς, με τις οποίες μπορούν οι έφηβοι να βοηθηθούν και να επιτύχουν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Γονικότητα, γονικές πρακτικές, εφηβεία, αυτοεκτίμηση, κίνητρα μάθησης, στυλ γονικότητας, γονική συμπεριφορά
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
102
Αριθμός σελίδων:
77
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική - Kορωνιώτη Σοφία.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.