Ιδιοπαθής φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και εγκυμοσύνη: Η επίδραση της εκπαίδευσης στη γνώση και στάση γυναικών

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2931116 180 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Νοσηλευτικής
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-12-16
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Τσαβδάρογλου Τριανταφυλλιά
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μπροκαλάκη Ηρώ, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Μαυρογιάννης Χρήστος, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Φώτος Νικόλαος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Τσουμάκας Κωνσταντίνος, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Καλοκαιρινού Αθηνά, Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Ελευσινιώτης Ιωάννης, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Κατσούλας Θεόδωρος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ιδιοπαθής φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και εγκυμοσύνη: Η επίδραση της εκπαίδευσης στη γνώση και στάση γυναικών
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ιδιοπαθής φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και εγκυμοσύνη: Η επίδραση της εκπαίδευσης στη γνώση και στάση γυναικών
Περίληψη:
Εισαγωγή: Η ιδιοπαθής φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (ΙΦΝΕ) προσβάλλει γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας και ως εκ τούτου εγείρονται θέματα σχετιζόμενα με την αναπαραγωγή.
Σκοπός: Εκτίμηση της επίδρασης της εκπαίδευσης στη γνώση και στη στάση γυναικών που πάσχουν από ΙΦΝΕ σε θέματα σχετιζόμενα με την αναπαραγωγή.
Μέθοδος: Πρόκειται για μελέτη παρέμβασης, με χρήση ομάδας ελέγχου, στην οποία συμμετείχαν γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας που έπασχαν από ΙΦΝΕ και παρακολουθούνταν σε μεγάλο γενικό νοσοκομείο των Αθηνών από τον Απρίλιο 2016 έως το Σεπτέμβριο 2017. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν κατά την πρώτη εκτίμηση και σε διαστήματα 3,6 και 12 μηνών. Η εκτίμηση των γνώσεων έγινε με το ερωτηματολόγιο Crohn’s and Colitis Pregnancy Knowledge Score (CCPKnow), ενώ της στάσης και των πεποιθήσεων με ερωτηματολόγια κατάλληλα διαμορφωμένα για τις ανάγκες της παρούσας μελέτης. Η στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πακέτο SPSS 25.0 και το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε στο p<0,05.
Αποτελέσματα: Στη μελέτη συμμετείχαν συνολικά 82 ασθενείς (43 ασθενείς στην ομάδα παρέμβασης και 39 στην ομάδα ελέγχου). Η μέση ηλικία των ασθενών ήταν 28,5 έτη για την ομάδα παρέμβασης (τυπική απόκλιση=6,26) και 36,9 έτη για την ομάδα ελέγχου (τυπική απόκλιση=6,14). Οι ασθενείς στην ομάδα παρέμβασης παρουσίασαν βελτιωμένο επίπεδο γνώσεων σε στατιστικά σημαντικό βαθμό καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης. Η διαφορά μεταξύ αρχικής και τελικής τιμής ήταν μεγάλη
(11,11 ± 3,82) για την ομάδα παρέμβασης, ενώ για την ομάδα ελέγχου μικρότερη (-0,10 ± 0,55). Οι ασθενείς της ομάδας παρέμβασης βελτίωσαν τη στάση και τις πεποιθήσεις τους κατά τη διάρκεια της μελέτης σε στατιστικά σημαντικό βαθμό, ενώ για τους ασθενείς στην ομάδα ελέγχου οι μεταβολές δεν ήταν στατιστικά σημαντικές.
Συμπεράσματα: Η εκπαίδευση αναδεικνύεται ως μια σημαντική νοσηλευτική πράξη για τη βελτίωση του επιπέδου γνώσεων γυναικών που πάσχουν από ΙΦΝΕ. Ωστόσο δε φαίνεται να επηρεάζει τη στάση των γυναικών σε θέματα σχετιζόμενα με την αναπαραγωγή σε βαθμό τέτοιο, που να εξαλείφει το φόβο και τις εσφαλμένες πεποιθήσεις.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Ιδιοπαθής Φλεγμονώδης Νόσος του Ετέρου, ΙΦΝΕ, Εγκυμοσύνη, Στάση, Γνώση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
401
Αριθμός σελίδων:
201
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-12-16.

Tsavdaroglou Triantafyllia PhD.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-12-16.