Διερεύνηση της Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Μαθητών Με και Χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες και της Ποιότητας Σχέσης Μαθητών-Εκπαιδευτικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2938434 290 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-14
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Κονταράτου Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ (επιβλέπουσα καθηγήτρια)
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ (μέλος τριμελούς επιτροπής)
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ (μέλος τριμελούς επιτροπής)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Μαθητών Με και Χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες και της Ποιότητας Σχέσης Μαθητών-Εκπαιδευτικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Μαθητών Mε και Xωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες και της Ποιότητας Σχέσης Μαθητών-Εκπαιδευτικών
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά την ψυχοκοινωνική προσαρμογή μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με και χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.), την ποιότητα της σχέσης μαθητών-εκπαιδευτικών, καθώς και τη σχέση μεταξύ των προαναφερθέντων μεταβλητών. Στους συμμετέχοντες της έρευνας συμπεριλαμβάνονται 170 μαθητές, από τους οποίους οι 23 είχαν διαγνωστεί με κάποια Ε.Μ.Δ., καθώς και 12 εκπαιδευτικοί τους. Ως μέσα συλλογής δεδομένων για τους μαθητές χρησιμοποιήθηκαν η «Κλίμακα Αυτοαναφοράς για παιδιά 10-12 ετών του Εργαλείου Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής Παιδιών Προσχολικής και Σχολικής Ηλικίας», (Χατζηχρήστου και συν., 2008) και το «Ερωτηματολόγιο Εκτίμησης του Εκπαιδευτικού από το παιδί ως Ασφαλή Βάση» (Yagon, & Mikulincer, 2004), ενώ οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν την «Kλίμακα Σχέσης Μαθητή-Δασκάλου» (Pianta, 2001). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης, διαπιστώθηκε ύπαρξη διαφορών στην ψυχοκοινωνική προσαρμογή και την ποιότητα της σχέσης μαθητών-εκπαιδευτικών μεταξύ των μαθητών με και χωρίς Ε.Μ.Δ. Επιπλέον, εντοπίστηκαν στατιστικώς σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ των υποκλιμάκων ψυχοκοινωνικής προσαρμογής και των υποκλιμάκων εκτίμησης του εκπαιδευτικού από το παιδί ως ασφαλή βάση τόσο για τους μαθητές με, όσο και για τους μαθητές χωρίς Ε.Μ.Δ. Παράλληλα, προέκυψε ότι η αντιλαμβανόμενη αποδοχή από τον/την εκπαιδευτικό αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών. Τα ευρήματα ερμηνεύονται υπό το πρίσμα πρόσφατης βιβλιογραφίας και συζητούνται οι περιορισμοί της παρούσας έρευνας, καθώς και προτάσεις για μελλοντικές έρευνες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ψυχοκοινωνική προσαρμογή, ποιότητα της σχέσης μαθητών-εκπαιδευτικών, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (E.Μ.Δ.)
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
185
Αριθμός σελίδων:
143
Διπλωματική Εργασία. Δέσποινα Κονταράτου.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο