Διαδραστικές ομαδικές εμπειρίες σε μουσεία εικονικής πραγματικότητας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2940270 114 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαχείριση Δεδομένων, Πληροφορίας και Γνώσης
Πληροφορική
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-29
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Χριστοδούλου Κυριάκος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γιάννης Ιωαννίδης, Καθηγητής, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μαρία Βαγιανού, Υποψήφια Διδάκτωρ, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαδραστικές ομαδικές εμπειρίες σε μουσεία εικονικής πραγματικότητας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαδραστικές ομαδικές εμπειρίες σε μουσεία εικονικής πραγματικότητας
Περίληψη:
Στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε κι αξιολογήθηκε το MagicArtsVR, μια εφαρμογή που υποστηρίζει ομαδικές επισκέψεις σε εικονική έκθεση έργων τέχνης και στοχεύει στην ενίσχυση των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ των επισκεπτών.
Η υλοποίηση βασίστηκε στο περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας πολλών χρηστών MagicARTS, που υλοποίησα στην πτυχιακή μου εργασία, επεκτείνοντάς το προς δύο νέες κατευθύνσεις:
ι) Υποστήριξη εμβυθιστικών επισκέψεων με χρήση συσκευών προβολής που τοποθετούνται στο κεφάλι, όπως το HTC Vive και το Oculus Rift. Για το σκοπό αυτό προστέθηκαν κάποιες καινούριες λειτουργικότητες και ορίστηκαν νέοι τρόποι αλληλεπίδρασης με το εικονικό περιβάλλον και το πολιτισμικό υλικό. Παράλληλα διατηρήθηκε η υποστήριξη desktop εμπειριών, επιτρέποντας την χρήση διαφορετικού εξοπλισμού από τα μέλη της ίδιας ομάδας.
ιι) Προσφορά ομαδικής αφηγηματικής δραστηριότητας παιχνιδιού στους επισκέπτες της εικονικής έκθεσης. Συγκεκριμένα, βασίστηκα στο παιχνίδι «Find the Artwork behind the Story!"» το οποίο καλεί τους επισκέπτες μιας φυσικής έκθεσης να φτιάξουν ιστορίες γύρω από τα εκθέματα και στη συνέχεια να βρουν σε ποιο έκθεμα αναφέρεται η κάθε ιστορία. Για το σκοπό αυτό υλοποίησα μηχανισμούς διατήρησης κατάστασης παιχνιδιού, προσέθεσα νέα τρισδιάστατα αντικείμενα στον εικονικό κόσμο (π.χ. τραπέζι με κάρτες και κουμπιά, ταμπλό προβολής βαθμολόγησης) κι όρισα νέα στοιχεία αλληλεπίδρασης και ειδοποιήσεων.
Ακολούθως, μετά την υλοποίηση και αποσφαλμάτωση του MagicArtsVR, προχώρησα αρχικά σε αξιολόγηση από ειδικούς, η οποία οδήγησε σε ένα κύκλο τροποποιήσεων και βελτιώσεων. Στη συνέχεια διεξήγαγα μελέτη χρηστών μικρής κλίμακας (15 χρήστες), για τη συνολικότερη αξιολόγηση των προσφερόμενων εμπειριών αλλά και την ειδικότερη αποτίμηση επιμέρους σχεδιαστικών στοιχείων. Κατά τη μελέτη χρηστών δοκιμάστηκαν κι αξιολογήθηκαν δύο πιθανά σενάρια χρήσης: α) απλή επίσκεψη ζεύγους επισκεπτών και β) καθοδηγούμενη εμπειρία αφηγηματικού παιχνιδιού σε μικρές ομάδες επισκεπτών (4 ατόμων). Οι χρήστες περιέγραψαν τις δύο εμπειρίες γενικά ελκυστικές με εκπαιδευτικά οφέλη. Εκτίμησαν ιδιαίτερα την κοινωνική διάσταση ενώ παρατηρήθηκε προτίμηση των συμμετεχόντων στην εμπειρία παιχνιδιού συγκριτικά με την απλή επίσκεψη. Παρουσιάζονται αναλυτικά παρατηρήσεις και συμπεράσματα σχετικά με την σχεδίαση και προτείνονται ερευνητικές κατευθύνσεις για μελλοντικές μελέτες χρηστών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
Εικονική πραγματικότητα, Αλληλεπίδραση ανθρώπου-μηχανής, Συνεργατικές εφαρμογές, Εικονικά μουσεία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
8
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
81
Αριθμός σελίδων:
144