ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

Διπλωματική Εργασία uoadl:2944043 208 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορίας της Φιλοσοφίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-04-26
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Καράμπελας Γεώργιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
1) Γιώργος Αραμπατζής (Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής Φιλοσοφίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ)

2) Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης (Αναπληρωτής Καθηγητής, Εφαρμοσμένης Ηθικής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ)

3) Γεώργιος Στείρης (Αναπληρωτής Καθηγητής Φιλοσοφίας των Μέσων Χρόνων και της Αναγέννησης στη Δύση, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ)
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Φιλοσοφία και τέχνη
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία εξετάζουμε τη σχέση της Φιλοσοφίας με τις Τέχνες. Συγκεκριμένα, παραθέτουμε έργα και δημιουργούς απ’ όλες τις Τέχνες, όπως και στοχαστές που καταπιάστηκαν με τη Φιλοσοφία.
Στο πρώτο κεφάλαιο εξετάζουμε τις έννοιες του άυλου και ένυλου τόπου στην Αρχιτεκτονική, με συχνή αναφορά κυρίως στον Χέγκελ και τον Χάιντεγκερ. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναφερόμαστε στην αισθησιακή και την αισθητική εμπειρία και στην κριτική και αισθητική εντύπωση στη Ζωγραφική, για τον σκοπό αυτό δανειζόμαστε χωρία από τη Φιλοσοφία του Βιτγκενστάιν, του Ντελέζ αλλά και του Παπανούτσου. Στο τρίτο κεφάλαιο, ο αναγνώστης παρακολουθεί το διακύβευμα του Ποιείν αλλά και τον ποιητικό Συμβολισμό, ως ρεύμα αλλά και ως φαινόμενο εν γένει της Ποίησης, με κύριους στοχαστές τους Αριστοτέλη και Βαλερύ. Στο τέταρτο κεφάλαιο μας δίνεται η ευκαιρία να περιηγηθούμε στην έννοια της αρμονίας και του ρυθμού με αφορμή την τέχνη της Μουσικής, με αναφορές από τον Ηράκλειτο έως τον Νίτσε. Στο πέμπτο κεφάλαιο πραγματευόμαστε τις έννοιες του σώματος και της κίνησης στην τέχνη του Χορού, με παραπομπές από τον Διογένη, μέχρι τους Σπινόζα και Ντεκάρτ. Στο έκτο κεφάλαιο ερευνούμε τις έννοιες του τραγικού και του κωμικού, με σημείο αναφοράς τη Φιλοσοφία και το Θέατρο, γι’ αυτό θα επιστρέψουμε στον Αριστοτέλη και στον Μπερξόν. Στο έβδομο κεφάλαιο που αφορά τον Κινηματογράφο, εξετάζουμε δύο ταινίες του Ζαν-Λυκ Κοντάρ, προσεγγίζοντας τη συνείδηση στην καθημερινή πραγματικότητα και τη γενεαλογία της στιγμής, αναφερόμαστε ενδεικτικά τους Κίρκεγκορ και Σταματέλο. Στο ένατο κεφάλαιο για τη Φιλοσοφία της Φωτογραφίας που πραγματευόμαστε κριτικά τις έννοιες του θεάματος και τις Φωτογραφίας ως παρουσίασης του ιστορικού συμβάντος, επικεντρωνόμαστε στο έργο του Ντεμπόρ και του Καντάβα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Φιλοσοφία, Τέχνη, Τέχνες, Αρχιτεκτονική, Ζωγραφική, Ποίηση, Μουσική, Χορός, Θέατρο, Κινηματογράφος, Φωτογραφία, Χέγκελ, Χάιντεγκερ, Βιτγκενστάιν, Ντελέζ, Παπανούτσος, Αριστοτέλης, Βαλερύ, Ηράκλειτος, Νίτσε, Διογένης, Σπινόζα, Ντεκάρτ, Μπερξόν, Ζαν-Λυκ Κοντάρ, Κίρκεγκορ, Κίρκεγκωρ, Σταματέλος, Ντεμπόρ, Καντάβα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
175
Αριθμός σελίδων:
66
Γιώργος_Καράμπελας_-_Φιλοσοφία_Και_Τέχνη_Διπλωματική_.pdf (14 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο