Καλλιεργώντας την ικανότητα των μαθητών να σκέφτονται συστημικά. Μια διδακτική προσέγγιση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2949203 89 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Επιστημών της Αγωγής
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-07-07
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Σαμαρτζή Έλλη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Γεωργία Καλογήρου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Ποτίτσα Ξανθάκου, Καθηγήτρια ΤΕΠΑΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Ζαφειρία Μυλωνάκου-Κεκέ, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
Αναστάσιος Κοντάκος, Καθηγητής ΤΕΠΑΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Νικόλαος Ανδρεαδάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής ΤΕΠΑΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Βασίλειος Τσάφος, Καθηγητής ΤΕΑΠΗ ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Καλλιεργώντας την ικανότητα των μαθητών να σκέφτονται συστημικά. Μια διδακτική προσέγγιση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Καλλιεργώντας την ικανότητα των μαθητών να σκέφτονται συστημικά. Μια διδακτική προσέγγιση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Περίληψη:
Η παρούσα ερευνητική μελέτη αποτελεί μια προσπάθεια εισαγωγής της
συστημικής σκέψης στο σχολείο, τόσο με τη μορφή μιας «βιώσιμης» εκπαιδευτικής
πρακτικής, η οποία θα συστοιχείται με τις υπάρχουσες δομές και επιδιώξεις του
σχολικού πλαισίου, όσο και με τη μορφή μιας νέας φιλοσοφίας μάθησης, η οποία θα
έχει ως στόχο την ανανέωση και αλλαγή/βελτίωσή του. Ως εκ τούτου, αξιοποιεί τη
μεθοδολογία της έρευνας-δράσης και επιχειρεί να μελετήσει τις συνθήκες υπό τις
οποίες είναι δυνατή η εφαρμογή ενός προγράμματος συστημικής σκέψης σε μαθητές
της γ’ γυμνασίου, καθώς και το βαθμό στον οποίο μπορεί να μεταβάλει τον τρόπο
σκέψης τους και να βελτιώσει τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές αντιλήψεις και πρακτικές.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ενθαρρυντικά προς την κατεύθυνση αυτή, μιας και
καταδεικνύουν πως μετά την εφαρμογή του προγράμματος, οι μαθητές του δείγματος
βελτίωσαν την κατανόηση και αντίληψή τους σχετικά με τον τρόπο που λειτουργούν
τα συστήματα, ενώ ανέπτυξαν σε έναν βαθμό νέες συνήθειες αντίληψης και μάθησης. Ταυτόχρονα αναδεικνύουν και μια σειρά από παράγοντες που μπορούν να λειτουργήσουν είτε βοηθητικά, είτε αποθαρρυντικά προς τη βελτίωση αυτή. Η συνολική και παράλληλη αξιοποίηση της συστημικής σκέψης ως διδακτικού στόχου, φιλοσοφίας μάθησης και
μαζί ερευνητικής μεθοδολογίας, η κατασκευή ενός αξιολογικού κριτηρίου που θα τη
μετρά με έγκυρο και αξιόπιστο τρόπο, η συνάρτησή της με τους στόχους και τις
ιδιαιτερότητες του γνωστικού αντικειμένου της γλώσσας, καθώς και ο συνδυασμός
ποιοτικών και ποσοτικών παραδειγμάτων ανάλυσης, συγκροτούν την
πρωτοτυπία/σημαντικότητα της έρευνας, ενώ προσφέρουν και μια σειρά
πλεονεκτημάτων που μπορούν να εμπλουτίσουν το υπάρχον ερευνητικό κενό, όχι μόνο
αναφορικά με το τι είναι η συστημική σκέψη και πώς μπορεί να αναπτυχθεί, αλλά και
το πώς μπορεί να συντελέσει σε μια νέα εκπαιδευτική/ερευνητική νοοτροπία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Συστημική σκέψη, συστημική μάθηση, έρευνα-δράση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
10
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
360
Αριθμός σελίδων:
557
Καλλιεργώντας την ικανότητα των μαθητών να σκέφτονται συστημικά ΤΕΛΙΚΟ.pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο