Η (ανα)παράσταση της αφής στην ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου και της Μαντώς Αραβαντινού: προς μία ποιητική της απτικότητας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2960908 391 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεοελληνική Φιλολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-16
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Τσαγρή Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πέγκυ Καρπούζου, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρίας Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Άννα Τζούμα, Ομότιμη Καθηγήτρια Θεωρίας Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Δημήτρης Αγγελάτος, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η (ανα)παράσταση της αφής στην ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου και της Μαντώς Αραβαντινού: προς μία ποιητική της απτικότητας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Γερμανικά
Γαλλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η (ανα)παράσταση της αφής στην ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου και της Μαντώς Αραβαντινού: προς μία ποιητική της απτικότητας
Περίληψη:
Στην παρούσα Διπλωματική εργασία, μελετάται η σύνολη ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου και της Μαντώς Αραβαντινού, μέσα από το πρίσμα της αφής και της απτικότητας, ενώ αυτοί οι δύο άξονες, υπερβαίνοντας την απλή θεματοποίησή τους, ή ένα εμπειριστικό πλαίσιο, διευρευνώνται στον άξονα της Οντολογίας, και δη της Ενδο-οντολογίας. Επίσης, η μελέτη της αφής και της απτικότητας, στις δύο παραδειγματικές περιπτώσεις, αυτές της Χατζηλαζάρου και της Αραβαντινού, διακρίνεται εν προκειμένω από την απλή φαινομενολογική περιγραφή, όπως επίσης προσλαμβάνει γνωσιοθεωρητικές και αισθητικές προεκτάσεις, που συνεπάγονται της εν λόγω αίσθησης, καθώς και των σύστοιχων (απτικών) διαστάσεων. Ωστόσο, ο σκοπός μας δεν είναι απλώς η προβολή ορισμένων φιλοσοφικών-θεωρητικών προπαραδοχών στη σύνολη ποίηση και την ποιητική εν γένει της Χατζηλαζάρου και της Αραβαντινού. Αντιθέτως, διακρίνοντας αυτές τις φιλοσοφικές τάσεις στην ποιητική τους και πρωτίστως στο πλαίσιο μίας ενίστορης θεωρητικής προσέγγισης, υποστηρίζουμε διαμέσου της παρούσας ερμηνευτικής πρότασης, πως η υιοθέτηση της αφής ή της απτικότητας εν γένει, συνιστά το κατάλληλο μεθοδολογικό εργαλείο για τη διερεύνηση της οντολογικής διάστασης στην ποίησή τους. Όπως λ.χ. συμβαίνει και με την έννοια της (ανα)παράστασης/(re-)présentation, συνδυάζοντας έτσι τα κειμενικά δεδομένα με τα ερμηνευτικά μέσα της εργασίας μας. Επομένως, ως στόχος της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας, τίθεται η διερεύνηση επιμέρους ζητημάτων όπως αυτό της Οντολογίας, σε συνάρτηση με τη Γνωσιολογία/Γνωσιοθεωρία και την Αισθητική, ξεφεύγοντας έτσι από τις κοινότοπες και προφανείς αντιλήψεις κατά την αντιμετώπιση των αισθήσεων εν γένει, ή ακόμα κατά την προσέγγιση της συναισθησίας, των πολυαισθητηριακών αντιδράσεων, ειδικότερα της αφής και της απτικότητας. Μέσω, λοιπόν, της κειμενικής θεμελίωσης και της θεωρητικής πλαισίωσης, επιδιώκουμε τη σύσταση μίας ποιητικής της απτικότητας. Καθώς η παρούσα προσέγγιση συνιστά απλώς μία ερμηνευτική πρόταση ανάμεσα στις διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις ως προς αυτό το ζήτημα που δύνανται να υποστηριχθούν, και αποτελούν αντικείμενο μελλοντικής έρευνας, όπως επίσης και διαφορετικών υποθέσεων εργασίας. Μένουμε επομένως, σε ορισμένες μόνο, ανάλογες μάλιστα προς την αφή και την απτικότητα, πτυχές αυτών των ζητημάτων, στην ποίηση της Χατζηλαζάρου και της Αραβαντινού, καθώς πρόκειται να επιστρέψουμε σε αυτά τα θέματα ερευνητικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Νεοελληνική Φιλολογία, Μάτση Χατζηλαζάρου, Μαντώ Αραβαντινού, Νεοελληνική Ποίηση, Αφή, Απτικότητα, Απτικοί τροπισμοί, Τροπικότητα, Φαινομενολογία, Οντολογία, Ενδοοντολογία, Γνωσιολογία, Γνωσιοθεωρία, Αισθητική, (Ανα-)παράσταση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
396
Αριθμός σελίδων:
125
Αγγελική Δ. Τσαγρή Διπλωματική εργασία ΠΜΣ Κοραής.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο