Αυτοαποτελεσματικότητα, ψυχική ανθεκτικότητα και εργασιακό στρες εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής

Διπλωματική Εργασία uoadl:2967270 126 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-24
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μπόνιας Αλέξανδρος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Αν. Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., ΕΚΠΑ
Αναστασία Αλευριάδου, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Νικόλαος Δρόσος, Επίκουρος Καθηγητής, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αυτοαποτελεσματικότητα, ψυχική ανθεκτικότητα και εργασιακό στρες εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αυτοαποτελεσματικότητα, ψυχική ανθεκτικότητα και εργασιακό στρες εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής
Περίληψη:
Κύριος σκοπός της παρούσας εργασίας με θέμα: «Αυτοαποτελεσματικότητα, ψυχική ανθεκτικότητα και εργασιακό στρες εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής» ήταν η βιβλιογραφική ανασκόπηση σύγχρονων επιστημονικών άρθρων, μελετών και ερευνών για τον ρόλο της αυτοαποτελεσματικότητας και της ψυχικής ανθεκτικότητας στην αντιμετώπιση και διαχείριση του εργασιακού στρες που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής. Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης διατυπώθηκαν συμπεράσματα και απαντήθηκαν οι τρεις άξονες διερεύνησης που τέθηκαν. Στον πρώτο άξονα που αφορούσε την αναζήτηση των αιτιολογικών παραγόντων και πηγών από τις οποίες προέρχεται το εργασιακό στρες που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής, το οποίο σε ορισμένες περιπτώσεις οδηγεί σε εξουθένωση (Burnout) με ποικίλες ψυχοσωματικές επιπτώσεις, διαπιστώθηκαν ποικίλοι εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες, που προέρχονται από το εσωτερικό και εξωτερικό σχολικό πλαίσιο και από ατομικούς-προσωπικούς παράγοντες. Στον δεύτερο άξονα που σχετίζεται με τον ρόλο που διαδραματίζει η αυτοαποτελεσματικότητα και η ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής διαπιστώθηκε ο πολύ σημαντικός ρόλος τους και αναδείχτηκε η μεγάλη συμβολή τους στην αντιμετώπιση του εργασιακού στρες. Ωστόσο απαιτούνται ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ατόμου που είναι βιολογικά, ψυχολογικά αλλά και γνωρίσματα κοινωνικής υποστήριξης, στα οποία περιλαμβάνονται η νοημοσύνη, η αποφασιστικότητα, η επιμονή, η δημιουργικότητα, η αυτοεικόνα, η αυτοπεποίθηση, η αυτογνωσία, η αυτοεκτίμηση που οδηγούν στην αυτοαποτελεσματικότητα, διαμορφώνοντας ισχυρά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας και προικίζοντας το άτομο με δεξιότητες διαχείρισης και αντιμετώπισης στρεσογόνων καταστάσεων Στον τρίτο άξονα που αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση του εργασιακού στρες μπορούν να αντλήσουν δυνάμεις από την απόκτηση πεποιθήσεων επάρκειας και αυτοεκτίμησης, τη μείωση της διέγερσης απέναντι στο στρεσογόνο πρόβλημα και την ενδυνάμωση των ψυχοσυναισθηματικών αντιδράσεων που οδηγούν σε υψηλό επίπεδο αυτοαποτελεσματικότητας και ενδυναμώνουν ην ψυχική ανθεκτικότητά τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
αυτοαποτελεσματικότητα, ψυχική ανθεκτικότητα, αυτοεκτίμηση, εργασιακό στρες, εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
115
Αριθμός σελίδων:
78
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Bonias_Alexandros_Master.pdf
704 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.