Πτυχές μοντερνισμού στην όπερα Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2968533 108 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-12-23
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Καρατσόλης Πέτρος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μάρκος Τσέτσος, Καθηγητής, Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Νικόλαος Μαλιάρας, Καθηγητής, Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Ιάκωβος Σταϊνχάουερ, Επίκουρος Καθηγητής, Μουσικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πτυχές μοντερνισμού στην όπερα Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πτυχές μοντερνισμού στην όπερα Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους
Περίληψη:
Η παρούσα πτυχιακή με τίτλο “Πτυχές μοντερνισμού στην όπερα Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους” αποτελεί μία σύντομη μελέτη και ανάλυση πάνω στην όπερα του μεγάλου μουσουργού. Εντοπίζονται τα καινοτόμα αυτά στοιχεία χάρη στα οποία το έργο αυτό συγκαταλέγεται στα πρώτα οπερατικά έργα του κινήματος του μοντερνισμού και αποτελεί απαύγασμα της μουσικής γραφής του 20ού αιώνα. Η εργασία ξεκινά με την ανάλυση του κινήματος του μοντερνισμού: τα κοινωνικά αίτια δημιουργίας του νέου αυτού κινήματος, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του στην τέχνη εν γένει και τον τρόπο που επηρέασε τη μουσική πιο ειδικά. Στη συνέχεια γίνεται μνεία στη ζωή και το έργο του συνθέτη Ρίχαρντ Στράους και του λιμπρετίστα Hugo von Hoffmansthal. Γίνονται αναφορές στις επιρροές, την πορεία που ακολούθησαν και στα χαρακτηριστικά των έργων των δυο συνθετών. Ακόμη μελετάτε η μεταξύ τους συνεργασία, η οποία αποτέλεσε μία από τις πιο καρποφόρες συμπράξεις συνθέτη-λιμπρετίστα στην ιστορία της όπερας. Ακολουθεί ανάλυση ορισμένων καινοτόμων συνθετικών πρακτικών που παρατηρούνται στη γραφή του Στράους ενώ το υπόλοιπο κείμενο είναι αφιερωμένο στη μελέτη των αισθητικών στοιχείων του μουσικού έργου. Γίνεται αναζήτηση και εντοπισμός των διαφορών της όπερας αυτής με την ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, στην οποία φυσικά είναι βασισμένο το έργο των δύο καλλιτεχνών του 20ού αιώνα. Τα στοιχεία της αγωνίας και του τρόμου σε συνδυασμό με τις επιρροές από τις νέες θεωρίες που είχαν αναπτυχθεί στο χώρο της ψυχολογίας και της φιλοσοφίας της τότε εποχής, οδήγησαν στη δημιουργία ενός εντελώς διαφορετικού έργου. Με μία πιο λεπτομερή παρατήρηση των χαρακτήρων και των μεταξύ τους σχέσεων θα αναγνωρίσει κανείς πως πρόκειται για ένα έργο πολύ πιο σκοτεινό και μακάβριο, το οποίο τελικά αποτελεί μία όπερα “θρίλερ”. Εδώ ακόμη εξετάζονται θέματα όπως η αλήθεια και το ψέμα, οι διαφορετικές οπτικές ενός συμβάντος, οι επιπτώσεις που μπορεί να έχουν τα ψυχικά τραύματα στη ζωή ενός ανθρώπου και πως μπορεί να επιδράσει ο χρόνος σε αυτά. Τέλος γίνεται μία μικρή αναφορά στις πρώτες φεμινίστριες του 20ού αιώνα, οι οποίες επηρέασαν άρδην την κοινωνία και φυσικά την τέχνη της εποχής τους. Μπορεί κανείς να παρατηρήσει πολλές ομοιότητες στους αγώνες της Ηλέκτρας (και των περισσοτέρων γυναικείων χαρακτήρων στα μουσικά δράματα των Στράους και Hoffmansthal) με αυτούς των φεμινιστριών της εποχής, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο αυτοί οι αγώνες αντιμετωπιστήκαν κοινωνικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
μουσική, όπερα, Ηλέκτρα, μοντερνισμός, Ρίχαρντ Στράους, Hugo von Hoffmansthal, αισθητική, φιλοσοφία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
2
Αριθμός σελίδων:
46
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

πτυχιακη.pdf
786 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.