Έννοιες Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων στην Εκπαίδευση με χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2968810 78 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-12-16
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Καλλιβωκάς Δημήτριος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Γεώργιος Δημάκος, Ομότιμος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Αγγελική Βουδούρη, Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Νικόλαος Ζαράνης, Καθηγητής, ΠΤΠΕ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Βασίλειος Γιαλαμάς, Καθηγητής, ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Κουτρομάνος, Επίκουρος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Χριστίνα Μισαηλίδου, Λέκτορας, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Έννοιες Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων στην Εκπαίδευση με χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Έννοιες Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων στην Εκπαίδευση με χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διαπιστωθεί, αν και σε ποια επίπεδα υπάρχει βελτίωση της κατανόησης εννοιών Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων, εφόσον εφαρμοστούν ΤΠΕ στη διδασκαλία της Στατιστικής, στο Πανεπιστήμιο. Πιο συγκεκριμένα η παρούσα διατριβή εξετάζει τη βελτίωση τoυ επιπέδου κατανόησης Εννοιών Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ιδιαίτερα σε Τμήματα Σχολών Οικονομίας και Διοίκησης, με χρήση εξειδικευμένων εφαρμογών λογισμικού. Ως προσφορότερη μέθοδος έρευνας επιλέχθηκε η «πριν και μετά» με ομάδες ελέγχου. Η μέθοδος αυτή είναι η πλέον κατάλληλη, επειδή στόχος είναι να ‘μετρηθεί’ η βελτίωση της κατανόησης εννοιών στατιστικής και θεωρίας πιθανοτήτων από τους φοιτητές, τις περισσότερες εκ των οποίων έχουν διδαχθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή, να αποτυπωθεί η διαφορά στην κατανόηση αυτών των εννοιών πριν και μετά την διδακτική παρέμβαση με χρήση εξειδικευμένου λογισμικού. Στην ερευνητική προσέγγιση της παρούσας έρευνας καθορίστηκε ως δείγμα, το μεγαλύτερο μέρος των φοιτητών Τμήματος ελληνικού ΑΕΙ, που παρακολούθησε σε ένα συγκεκριμένο ακαδημαϊκό εξάμηνο ένα υποχρεωτικό εισαγωγικό μάθημα Στατιστικής. Ορίστηκαν η πειραματική ομάδα και η ομάδα ελέγχου. Καταγράφηκαν προ-μετρήσεις (pre-tests) για τον προσδιορισμό του επιπέδου κατανόησης κάθε φοιτητή στην αρχή του εξαμήνου στο οποίο έγινε η διδασκαλία. Κατασκευάστηκαν ξεχωριστές και εξειδικευμένες εφαρμογές λογισμικού για τη διδασκαλία εννοιών Στατιστικής και Πιθανοτήτων και χρησιμοποιήθηκαν και υπάρχουσες εφαρμογές λογισμικού. Το σύνολο αυτών των εφαρμογών καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του περιγράμματος ενός εισαγωγικού μαθήματος Στατιστικής σε Τμήματα Σχολών Διοίκησης και Οικονομίας. Η πειραματική ομάδα διδάχθηκε τις βασικές έννοιες Στατιστικής και Θεωρίας Πιθανοτήτων με χρήση των εξειδικευμένων εφαρμογών λογισμικού, ενώ η ομάδα ελέγχου με την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας στο εργαστήριο. Καταγράφηκαν μετα-μετρήσεις (post-tests) στο τέλος του εξαμήνου και καθορίστηκε η βελτίωση, όπως αυτή προκύπτει από τη διαφορά της μετα-μέτρησης από την προ-μέτρηση για κάθε φοιτητή. Πραγματοποιήθηκε στατιστική ανάλυση και έγινε έλεγχος των ερευνητικών υποθέσεων για την εξαγωγή αποτελεσμάτων, αξιολογήθηκαν τα αποτελέσματα για την εξαγωγή πορισμάτων και τέλος εντοπίστηκαν εκείνα τα σημεία στα οποία μπορούν να βασιστούν μελλοντικές επεκτάσεις της έρευνας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Στατιστική Εκπαίδευση, Διδακτική Στατιστικής, Στατιστικός Γραμματισμός, ΤΠΕ στην εκπαίδευση, έννοιες Στατιστικής, εξειδικευμένο λογισμικό, Στατιστική στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
194
Αριθμός σελίδων:
252
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-16.

KallivokasD-phd_thesis.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-16.