Έμφυλα στερεότυπα μέσα από την ανάλυση περιεχομένου στο εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2972269 77 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-02-02
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Αρβανιτάκη Μαρία-Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Άρτεμις Γιώτσα, Καθηγήτρια Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Ηρώ Μυλωνάκου-Κεκέ, Καθηγήτρια Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α
Αγγελική Βουδούρη, Καθηγήτρια Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Έμφυλα στερεότυπα μέσα από την ανάλυση περιεχομένου στο εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Έμφυλα στερεότυπα μέσα από την ανάλυση περιεχομένου στο εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την προβολή και ανάδειξη των έμφυλων στερεοτύπων στα εν χρήσει σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Β΄ Γυμνασίου. Σκοπός της έρευνας είναι να διερευνήσει την προβολή και διαιώνιση των έμφυλων στερεοτύπων και ανισοτήτων στα εν λόγω σχολικά βιβλία, συμπεριλαμβανομένου του βιβλίου των εργασιών μαθητή. Οι επιμέρους στόχοι της έρευνας εστιάζονται στην πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του αναγνωστικού κοινού όσον αφορά τα έμφυλα στερεότυπα και τον τρόπο που παρουσιάζονται τα φύλα στην σύγχρονη εποχή στον σχολικό χώρο. Το κυρίως μέρος της εργασίας επιχειρεί την θεωρητική προσέγγιση του θέματος αλλά και μια ιστορική αναδρομή των υπαρχόντων ερευνών έως σήμερα. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου σε μάκρο επίπεδο σε συνδυασμό με την ερμηνευτική προσέγγιση. Οι κατηγορίες ανάλυσης συνοψίζονται στην παρουσίαση των φύλων σε στερεοτυπικά παραδοσιακούς ή μη παραδοσιακούς ρόλους και στην προαγωγή της ισότητας των φύλων. Η ανάλυση αναδεικνύει την έντονη παρουσίαση των φύλων σε στερεοτυπικά παραδοσιακούς έμφυλους ρόλους και με στερεοτυπικά έμφυλα χαρακτηριστικά κατά πλειοψηφία, αν και εντοπίζονται ορισμένα σημεία προαγωγής της ισότητας των φύλων. Ως συμπέρασμα προκύπτει η ανάγκη εκσυγχρονισμού των σχολικών εγχειριδίων έτσι ώστε να προσφέρουν στους μαθητές τόσο σύγχρονα μέσα ενημέρωσης όσο και κίνητρα ενεργοποίησης τους για την συνειδητοποίηση των έμφυλων ανισοτήτων και στερεοτύπων που μπορεί να επηρεάσουν την ανάπτυξη της ταυτότητάς τους. Τέλος, παρουσιάζονται ορισμένες προτάσεις ενίσχυσης της προβολής των έμφυλων ζητημάτων στα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου, με σκοπό την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό των μαθητών σχετικά με αυτά, με τρόπο εναρμονισμένο στα σύγχρονα κοινωνικά δεδομένα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
έμφυλα στερεότυπα, σχολείο, έμφυλες ανισότητες, έμφυλη ταυτότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
137
Αριθμός σελίδων:
112
Διπλωματική Αρβανιτάκη Μαριλένα 1.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο