Ο Γεώργιος Βιζυηνός ως λογοτέχνης - παιδαγωγός

Διπλωματική Εργασία uoadl:3221323 67 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-06-20
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Καραμιχαλέλη Παναγιώτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Μαλαφάντης, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο Γεώργιος Βιζυηνός ως λογοτέχνης - παιδαγωγός
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο Γεώργιος Βιζυηνός ως λογοτέχνης - παιδαγωγός
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο να αναδείξει τον Βιζυηνό ως παιδαγωγό μέσα από το επιστημονικό και λογοτεχνικό του έργο. Αρχικά θα μιλήσουμε για την πολυτάραχη ζωή του και την τραγική κατάληξη που είχε. Ως λογοτέχνης που δεν εκτιμήθηκε στην εποχή του όσο έπρεπε, θα δούμε την επιρροή που είχε το έργο του μετά τον θάνατό του και το ενδιαφέρον των λογοτεχνικών κύκλων και ερευνητών. Θα μιλήσουμε για το γλωσσικό ιδίωμα που χρησιμοποιούσε στα έργα του, στα οποία επικρατεί μία απλή, κατανοητή και φροντισμένη καθαρεύουσα στα αφηγηματικά μέρη, ενώ στα διαλογικά, δημοτική με στοιχεία της θρακικής διαλέκτου.
Ο Βιζυηνός με σπουδές σε Πανεπιστήμια της Γερμανίας, μελέτησε φιλοσοφία, ψυχολογία, παιδαγωγική, ήρθε σε επαφή με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, απέκτησε προσόντα καθηγητή, φιλοσόφου και ψυχολόγου, και αναδείχτηκε ένας βαθύτατα καλλιεργημένος διανοούμενος του 19ου αιώνα στην Ευρώπη. Η διατριβή του Το παιγνίδι υπό έποψη ψυχολογική και παιδαγωγική και τα σχολικά εγχειρίδια Στοιχεία λογικής προς χρήσιν της ελληνικής νεολαίας και Στοιχεία ψυχολογίας προς χρήσιν των Γυμνασίων και Διδασκαλείων αποτελούν πολύτιμες μελέτες του 19ου αιώνα με στόχο να ωφελήσουν τη συμπεριφορά των νέων αφ’ ενός και αφ’ ετέρου να επιμορφώσουν και να φωτίσουν τους εκπαιδευτικούς της εποχής του με την εμβάθυνση των γνώσεών τους. Οι τρεις επιστημονικές μελέτες φωτίζουν το επιστημονικό μέγεθος του Βιζυηνού πολλά χρόνια πριν την εμφάνιση της συμπεριφοριστικής μάθησης.
Ακολούθως θα παρουσιάσουμε τα παιδικά ποιήματα που έγραψε με πολλή αγάπη και στοργή για τα παιδιά και θα αναλύσουμε τα έξι παιδικά διηγήματα: «Ο Άραψ και η κάμηλος αυτού», «Ο Τρομάρας», «Το Σκιάχτρο του χωραφιού», «Ο Κλέπτης», «Μέσα εις το αμφιθέατρον» και «Πώς οικονομείται ο χρόνος». Όντας ο ίδιος ένα παιδί που δε μεγάλωσε ποτέ, ο Βιζυηνός ορίζει το παιδικό κοινό και συνδιαλέγεται μαζί του.
Συνακόλουθα θα μεταφέρουμε μέσα στην τάξη, στη σκηνή του σχολείου τα παιδικά ποιήματα και διηγήματα του Βιζυηνού, για να κάνουμε το έργο του προσιτό, κατανοητό και θεαματικό στη σημερινή εποχή. Μέσα από τη θεατρική μεταφορά θα αναδείξουμε τον Βιζυηνό σπουδαίο παιδαγωγό, καθώς η παιδική λογοτεχνία που άφησε παρακαταθήκη στις νεότερες γενιές καλύπτει σύγχρονους παιδαγωγικούς
7
στόχους. Ολοκληρώνοντας θα εκτιμήσουμε όλα τα στοιχεία για την παιδαγωγική αξία του επιστημονικού και λογοτεχνικού έργου του Βιζυηνού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
αυτοβιογραφικά στοιχεία, μύθοι της ζωής, διηγηματογράφος, ποιητής, εγχειρίδιο, παιδαγωγός, παιδική λογοτεχνία, παιδική ποίηση, παιδικά διηγήματα, παιδαγωγικοί στόχοι, παιδί
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
44
Αριθμός σελίδων:
131
Διπλωματική Ο Γεώργιος Βιζυηνός ως λογοτέχνης-παιδαγωγός, Παναγιώτας Καραμιχαλέλη.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο