Εγχειρίδιο Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου στα Μειονοτικά και στα Πλειονοτικά Σχολεία: σύγκλιση ή απόκλιση ως προς την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης;

Διπλωματική Εργασία uoadl:3229116 114 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-08-31
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Μιχόπουλος Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ

Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ

Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπλ. Καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εγχειρίδιο Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου στα Μειονοτικά και στα Πλειονοτικά Σχολεία: σύγκλιση ή απόκλιση ως προς την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης;
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εγχειρίδιο Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου στα Μειονοτικά και στα Πλειονοτικά Σχολεία: σύγκλιση ή απόκλιση ως προς την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης;
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η σύγκριση των σχολικών εγχειριδίων της Γ’
Γυμνασίου, του πλειονοτικού σχολείου με εκείνο του μειονοτικού σχολείου. Η σύγκριση
των δύο εγχειριδίων πραγματοποιήθηκε με άξονα την συνάφεια της δομής και του
περιεχομένου με το επιστημολογικό παράδειγμα της «Νέας Ιστορίας» και την καλλιέργεια
της ιστορικής σκέψης των μαθητών, την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων του ΑΠΣ
μέσω της αξιοποίησης του υλικού των δύο σχολικών εγχειριδίων και των ομοιοτήτων ή
διαφορών των δύο εγχειριδίων ως προς το περιεχόμενο της ιστορικής αφήγησης και τις
ιστορικές πηγές. Για την εξέταση του υλικού αξιοποιήθηκε το ερευνητικό μικτό μοντέλο της ποσοτικής και ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου και καταρτίστηκε ένα σύστημα
κατηγοριών διαμορφωμένο σύμφωνα με τους παραπάνω άξονες. Μετά την μελέτη και
επεξεργασία του υλικού διαπιστώθηκαν ουσιώδεις διαφορές· αφού το σχολικό εγχειρίδιο του ΙΕΠ της Γ’ Γυμνασίου φαίνεται να συμβαδίζει περισσότερο με το παραδοσιακό επιστημολογικό παράδειγμα της ιστορίας, ενώ του ΠΕΜ με εκείνο της «Νέας Ιστορίας». Οι επιδιωκόμενοι στόχοι του ΑΠΣ φαίνεται να πραγματώνονται περισσότερο μέσω του υλικού που εμπεριέχεται στο σχολικό εγχειρίδιο του ΠΕΜ. Η δομή και το περιεχόμενο του εγχειριδίου ιστορίας του ΙΕΠ προσεγγίζει την ιστορική γνώση πιο παραδοσιακά, εστιάζοντας κυρίως στην ιστορική αφήγηση, ενώ το εγχειρίδιο των μειονοτικών σχολείων και στις ιστορικές πηγές. Ο τρόπος δόμησης περιεχομένου του σχολικού εγχειριδίου του ΠΕΜ συμφωνεί με τους πιο ενεργητικούς τρόπους διδασκαλίας και προσφέρει περισσότερες δυνατότητες προς αυτήν την κατεύθυνση σε σχέση με το εγχειρίδιο ιστορίας του ΙΕΠ. Τέλος, ως προς τον βαθμό σύγκλισης ή απόκλισης της ιστορικής αφήγησης και των ιστορικών πηγών το εγχειρίδιο ιστορίας του ΠΕΜ εμπεριέχει μεγαλύτερο αριθμό ιστορικών πηγών, οι οποίες αρκετές φορές διατυπώνουν θέσεις- απόψεις διαφορετικές από την επίσημη ιστορική αφήγηση. Η ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου του ΠΕΜ εμπεριέχει και παραδείγματα πολυπρισματικότητας. Από την άλλη το εγχειρίδιο ιστορίας του ΙΕΠ χαρακτηρίζεται από μονοφωνία και έλλειψη υποστηρικτικού υλικού, το οποίο, ακόμη και όταν παρατίθεται, απλά συμφωνεί ή συμπληρώνει την ιστορική αφήγηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικό εγχειρίδιο ΙΕΠ, σχολικό εγχειρίδιο ΠΕΜ, μειονοτικό σχολείο, πλειονοτικό σχολείο, ιστορική σκέψη, Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, Ιστορία, ιστορική αφήγηση, ιστορικές πηγές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
159
Αριθμός σελίδων:
203
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

-ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ -(ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝ.)- Τελικό Αρχείο.pdf
11 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.