Στρατηγική Συμπεριφορά Σε Συστήματα Εξυπηρέτησης Με Περιορισμένη Ευθυκρισία/Ορθολογικότητα Πελατών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3243603 165 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Στατιστική και Επιχειρησιακή Έρευνα
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-11-02
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Μπαρμπαγιάννης Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Οικονόμου Αντώνιος, Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στρατηγική Συμπεριφορά Σε Συστήματα Εξυπηρέτησης Με Περιορισμένη Ευθυκρισία/Ορθολογικότητα Πελατών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στρατηγική Συμπεριφορά Σε Συστήματα Εξυπηρέτησης Με Περιορισμένη Ευθυκρισία/Ορθολογικότητα Πελατών
Περίληψη:
Ο κόσμος γύρω μας είναι γεμάτος από συστήματα εξυπηρέτησης και από διαδικασίες που μπορούν
να αναχθούν σε συστήματα εξυπηρέτησης. Επομένως, τα συστήματα αυτά είναι σημαντικά για τη
ζωή μας και η μελέτη τους είναι, εκτός από πολύ ενδιαφέρουσα, και αναγκαία. ΄Ετσι, σχετικά πρό-
σφατα το 1967 μελετήθηκε από τον Naor η στρατηγική συμπεριφορά των πελατών στην M/M/1
ουρά (δηλ. η διαδικασία των αφίξεων των πελατών είναι Poisson, οι χρόνοι εξυπηρέτησης είναι
εκθετικοί, στο συστήμα υπάρχει ένας υπηρέτης, η χωρητικότητα είναι άπειρη και η πειθαρχία ουράς
είναι FCFS - ο πελάτης που φτάνει πρώτος αρχίζει να εξυπηρετείται πρώτος) ως προς την από-
φαση που πρέπει να πάρει ο πελάτης, να εισέλθει ή όχι στο σύστημα. Αυτή η εργασία ήταν και η
πρώτη στην οποία οι πελάτες συμπεριφέρονται στρατηγικά υποθέτοντας όμως ότι οι πελάτες είναι
πλήρως ορθολογικοί. Η βιβλιογραφία που αναπτύχθηκε έκτοτε, βασίστηκε στην ίδια ακριβώς υπόθεση
δηλαδή ότι οι πελάτες είναι πλήρως ορθολογικοί και ικανοί να εκτιμήσουν τέλεια τον αναμενόμενο
χρόνο παραμονής τους και επομένως την αναμενόμενη ωφέλεια της εισόδου τους στο σύστημα.
΄Ομως, η υπόθεση αυτή δεν είναι ρεαλιστική στα περισσότερα συστήματα εξυπηρέτησης. Επόμενως,
ήταν αναγκαία η μελέτη συστημάτων εξυπηρέτησης όπου οι πελάτες δεν είναι πλήρως ορθολογικοί.
Πρόσφατα οι Huang, Allon και Bassamboo (2013) μελέτησαν την M/M/1 ουρά υποθέτοντας ότι οι
πελάτες είναι περιορισμένα ορθολογικοί. Διέκριναν δύο περιπτώσεις: την παρατηρήσιμη περίπτωση
όπου οι πελάτες μπορούν να παρατηρήσουν το μήκος της ουράς και τη μη-παρατηρήσιμη περίπτωση
όπου οι πελάτες δεν μπορούν να παρατηρήσουν το μήκος της ουράς πριν πάρουν την απόφαση να
εισέλθουν ή όχι. Διερεύνησαν τον αντίκτυπο της περιορισμένης ορθολογικότητας τόσο από τη
σκοπιά της επιχείρησης για τη μεγιστοποίηση των εσόδων όσο και από τη σκοπιά του ‘κοινωνικού
σχεδιαστή’ για τη μεγιστοποίηση της κοινωνικής ευημερίας και για τις δύο παραπάνω περιπτώσεις.
Επίσης, εξέτασαν τις διαφορές στα αποτελέσματα παραβλέποντας την περιορισμένη ορθολογικότητα.
Χάρη σε αυτή την εργασία των Huang, Allon και Bassamboo (2013) αναπτύχθηκε περεταίρω η βι-
βλιογραφία για την περιορισμένη ορθολογικότητα με τη σημαντική εργασία της Canbolat (2020)
στην οποία μελετά τον αντίκτυπο της περιορισμένης ορθολογικότητας στα συστήματα εκκαθάρισης.
Επίσης, προσθέτει και άλλη μία πιο ρεαλιστική υπόθεση ότι οι πελάτες είναι μη-ομογενείς. Στην
εργασία μας, στο Μέρος I παραθέτουμε βασικά ιστορικά δεδομένα για την στρατηγική συμπεριφορά
γενικότερα, και κάποια βασικά στοιχεία της θεωρίας παιγνίων που θα χρησιμοποιηθούν στο Μέρος
II. Το Μέρος II αποτελείται από δύο Κεφάλαια όπου στο πρώτο (Κεφάλαιο 2) παραθέτουμε τα
αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της εργασίας των Huang, Allon και Bassamboo (2013) στο
δεύτερο (Κεφάλαιο 3) παραθέτουμε τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της εργασίας της Can-
bolat (2020). Τέλος, στο Παράρτημα παραθέτουμε τις αποδείξεις των Huang, Allon και Bassamboo
(2013) για τις Προτάσεις και τα Πορίσματα της εργασίας τους (Παράρτημα A) και τις αποδείξεις
της Canbolat (2020) για τις Προτάσεις και τα Πορίσματα της εργασίας της (Παράρτημα B).
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
σύστημα εξυπηρέτησης, Μ/Μ/1 ουρά, στρατηγική συμπεριφορά, παρατηρήσιμη περίπτωση, μη-παρατηρήσιμη περίπτωση, περιορισμένη ορθολογικότητα, επίπεδο περιορισμένης ορθολογικότητας, βαθμός ορθολογικότητας, απόλυτα ορθολογικοί πελάτες, περιορισμένα ορθολογικοί πελάτες, σημείο ισορροπίας, ωφέλεια πελατών, έσοδα διαχειριστή συστήματος, κοινωνική ευημερία, κοινωνικός σχεδιαστής, βέλτιστη τιμή, συστήματα εκκαθάρισης, μη-ομογενείς πελάτες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
87
Αριθμός σελίδων:
109
Ergasia Barmpagiannis.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο