Το αστυνομικό μυθιστόρημα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία.Συγκρίνοντας τις περιπτώσεις Ιταλών και Ελλήνων συγγραφέων.

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3255894 84 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-12-13
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Σκρεμμύδα Βασιλική-Αλεξάνδρα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Γεράσιμος Ζώρας,Φιλοσοφική Σχολή,Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ευριπίδης Γαραντούδης,Τμήμα Νεοελληνικής Φιλολογίας,Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών
Alessandro Cinquegrani, Università Ca'Foscari di Venezia, Dipartimento di Filologia e Letteratura Italiana.
Ιωάννης Τσόλκας,Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας,Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών
Άννα θέμου,Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας,Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών
Σγουρίδου Μαρία,Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας,Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών
Γεράσιμος Παγκράτης,Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας,Φιλοσοφική σχολη Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το αστυνομικό μυθιστόρημα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία.Συγκρίνοντας τις περιπτώσεις Ιταλών και Ελλήνων συγγραφέων.
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Ιταλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το αστυνομικό μυθιστόρημα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία.Συγκρίνοντας τις περιπτώσεις Ιταλών και Ελλήνων συγγραφέων.
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα έχει ως αντικείμενο τη μελέτη του αστυνομικού μυθιστορήματος και την εξέλιξή του μέσα από την εξέταση των έργων Ιταλών και Ελλήνων συγγραφέων αστυνομικής μυθιστορίας, ξεκινώντας από το κλασσικό αστυνομικό και καταλήγοντας στο αστυνομικό ρεπορτάζ και το μεσογειακό αστυνομικό μυθιστόρημα. Το είδος αυτό της λογοτεχνίας, που χαρακτηρίστηκε στην αρχή ως παραλογοτεχνία, κινείται μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, εξετάζει δε το κακό που εισβάλλει στη ζωή του ανθρώπου, ανάλογα με το κοινωνικό πλαίσιο, την εποχή και την ιδιοσυγκρασία κάθε συγγραφέα. Πρόκειται για τη λογοτεχνία του κακού (la letteratura del male), όπου επικρατεί η βία, το έγκλημα, το μυστήριο, οι προσπάθειες για την ανακάλυψη των ενόχων και η απόδοση της δικαιοσύνης.

Στο πρώτο μέρος της εργασίας εξετάσθηκε μέσα από τα μυθιστορήματα των Ιταλών συγγραφέων Leonardo Sciascia, Roberto Saviano, Elena Ferrante και Andrea Camilleri το οργανωμένο έγκλημα. Οι τέσσερις αυτοί συγγραφείς παρουσίασαν την ιταλική πραγματικότητα και το φαινόμενο της βίας σε σχέση με τις επικρατούσες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.

Στο δεύτερο μέρος μελετήθηκαν οι Έλληνες εκπρόσωποι του μεσογειακού είδους Γιάννης Μαρής, Πέτρος Μάρκαρης, Θεόδωρος Μπενάκης και Χίλντα Παπαδημητρίου, αναλύθηκαν δε τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα της αστυνομικής μυθιστορίας τους σύμφωνα με το είδος, τον σκοπό και την τεχνική αφήγησης.

Στο τρίτο μέρος πραγματοποιήθηκε μια μελέτη με συγκριτικό χαρακτήρα, που εστίασε στις ομοιότητες και τις διαφορές που εντοπίζονται ανάμεσα στους παραπάνω Ιταλούς και Έλληνες μυθιστοριογράφους και τα έργα τους, στα οποία επιδιώκεται η εξιχνίαση του εγκλήματος, η ανακάλυψη της αλήθειας και ο περιορισμός ή η εξάλειψη του κακού. Πρωταγωνιστεί ο ντεντέκτιβ – αστυνόμος, ενώ κάθε συγγραφέας μυεί τον αναγνώστη στις επικρατούσες εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες, στη διαφορετικότητα του τόπου εκτύλιξης των γεγονότων και στους ανθρώπινους χαρακτήρες, στον ρόλο του γυναικείου στοιχείου στο έγκλημα και στη γαστρονομία, βασικό χαρακτηριστικό της μεσογειακής μυθιστορίας.



Λέξεις κλειδιά: μεσογειακό μυθιστόρημα, βία, έγκλημα, ντεντέκτιβ, κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, γυναικείο στοιχείο, γαστρονομία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
μεσογειακό μυθιστόρημα,βία,έγκλημα,ντετέκτιβ,κοινωνικοπολιτικές συνθήκες,γυναικείο στοιχείο,γαστρονομία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
161
Αριθμός σελίδων:
361
Tesi-di-Dottorato-Cambiamenti-Pergamos (3).pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο