"Ιμμάνουελ Καντ - Εμμανουέλ Λεβινάς: Μετάβαση από τη δεοντολογική ηθική στην ηθική του Άλλου"

Διπλωματική Εργασία uoadl:3294714 54 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορίας της Φιλοσοφίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-12
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Μόσχου-Καρακώστα Μελίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γεράσιμος Κακολύρης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ (επόπτης)
Ιωάννης Πρελορέντζος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Ιωάννης Τρισόκκας, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Ιμμάνουελ Καντ - Εμμανουέλ Λεβινάς: Μετάβαση από τη δεοντολογική ηθική στην ηθική του Άλλου"
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
"Ιμμάνουελ Καντ - Εμμανουέλ Λεβινάς: Μετάβαση από τη δεοντολογική ηθική στην ηθική του Άλλου"
Περίληψη:
Η στόχευση της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναλυθεί η δεοντολογική ηθική του Ιμμάνουελ Καντ, εστιάζοντας στην καίρια έννοια του «καθήκοντος», των διακρίσεών του και των ποικίλων διατυπώσεων της «κατηγορικής προσταγής». Στην πορεία, ο αναγνώστης προσανατολίζεται στη μετάβαση προς μια άλλη κατεύθυνση της ηθικής, αυτή της «ευθύνης» απέναντι στον άλλον άνθρωπο, όπως τη διατύπωσε μεταγενέστερα ο Εμμανουέλ Λεβινάς. Αρχικά, θα γίνει λόγος για την έννοια της «βούλησης» και κατά πόσον αυτή δύναται να είναι «ελεύθερη», ενώ θα παρουσιαστούν εκτενώς οι περιορισμοί της. Στη συνέχεια, θα γίνει αναφορά στο «Βασίλειο των σκοπών», όπως το διατύπωσε ο Καντ, μέσω των συναφών έργων του Τα θεμέλια της μεταφυσικής των ηθών, την Κριτική του Καθαρού Λόγου και την Κριτική του Πρακτικού Λόγου. Κατόπιν, θα διερευνηθεί το ερώτημα, εάν μπορεί ένα υποκείμενο να γνωρίσει έναν άλλον άνθρωπο, χωρίς να τον αναγάγει στον εαυτό του, χωρίς, δηλαδή, να τον οικειοποιηθεί ως μέρος της ίδιας Ολότητας. Σε αυτό το σημείο, έρχεται η λεβινασιανή προσέγγιση να δώσει τη δική της οπτική. Θα παρουσιαστεί, λοιπόν, η κεφαλαιώδους σημασίας στο στοχασμό του έννοια του «προσώπου», καθώς και η διάκριση μεταξύ του «άλλου», όταν αναφέρεται σε αντικείμενα και του «Άλλου», όταν πρόκειται για τους άλλους ανθρώπους που συναναστρέφεται το υποκείμενο, εβρισκόμενο εντός του κόσμου. Τέλος, θα δηλωθεί η έννοια της «ελευθερίας», αλλά και ο ορισμός της «δικαιοσύνης», όπως διατυπώθηκαν στα λεβινασιανά έργα Ολότητα και άπειρο, Ελευθερία και εντολή και Ηθική και άπειρο. Ο σκοπός, άλλωστε, είναι να καταστεί αντιληπτή η μετατόπιση του κέντρου βάρους του ηθικού προσανατολισμού από ένα καθολικό καθήκον σε μια υποκειμενική στροφή προς τον άλλον άνθρωπο, διατηρώντας αλώβητη την έννοια της ελευθερίας, που αποτέλεσε σταθμό για κάθε προσέγγιση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Γνώση, Ελεύθερη βούληση, γνώμονας, καθήκον, προσταγή, τελολογικό σχήμα, πρόσωπο, Άλλος, ολότητα, φόνος, ευθύνη, δικαιοσύνη, «σχέση χωρίς σχέση».
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
34
Αριθμός σελίδων:
68
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΜΟΣΧΟΥ_ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ_ΜΕΛΙΝΑ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.