«Έντομο: νεκρό ή ζωντανό ως υλικό στη μεταμοντέρνα τέχνη»

Διπλωματική Εργασία uoadl:3297812 129 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ηθική Φιλοσοφία, Δίκαιο και Ευζωία των Ζώων
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-13
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Ρήγα Μαρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασίλειος Ε. Πανταζής, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας), Διδάσκων ΔΠΜΣ «Ζώα: Ηθική, Δίκαιο, Ευζωία» Τμήματος Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ
Γεώργιος Ηλιόπουλος, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., ΕΚΠΑ (Τμήμα Φιλοσοφίας), Διδάσκων ΔΠΜΣ «Ζώα: Ηθική, Δίκαιο, Ευζωία» Τμήματος Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ-Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ
Σταύρος Καραγεωργάκης, Διδάκτωρ ΕΚΠΑ, Διδάσκων ΔΠΜΣ «Ζώα: Ηθική, Δίκαιο, Ευζωία» Τμήματος Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ-Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Έντομο: νεκρό ή ζωντανό ως υλικό στη μεταμοντέρνα τέχνη»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Έντομο: νεκρό ή ζωντανό ως υλικό στη μεταμοντέρνα τέχνη
Περίληψη:
Το ζώο πρωταγωνιστής στις καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις δεν είναι κάτι καινούργιο ούτε είναι ασυνήθιστη η υπέρβαση των καλλιτεχνών για διαμόρφωση μοναδικού ύφους με αντισυμβατικές μεθόδους. Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται μία τέτοια πρακτική, τη χρήση του ζώου, νεκρού ή ζωντανού, στη μεταμοντέρνα τέχνη του 20ού και 21ου αιώνα. Επικεντρώνεται σε έργα που επιλέγουν για αισθητική απόλαυση την παράδοξη έλξη που το ζώο-έντομο, κατεξοχήν θεωρούμενο ως αηδιαστικό, προκαλεί. Η εργασία εξετάζει τους λόγους για τους οποίους οι καλλιτέχνες επιλέγουν το έντομο ως μέσο, το νόημα που αποδίδουν στην ιδέα τους χρησιμοποιώντας το έντομο, καθώς και τον αντίκτυπο που έχει η έμπνευσή τους στο ίδιο το έντομο. Ακολούθως εντοπίζει ότι ο νέος ρόλος του εντόμου ως καλλιτεχνικού μέσου αφενός θίγει το ζήτημα της ταυτότητας του εντόμου, αλλά και του ανθρώπου, αφετέρου αντανακλά την ανθρωποκεντρική αντίληψη ότι η φύση είναι διαθέσιμη για ανθρώπινη παρέμβαση κάθε είδους. Έχοντας στο νου την ανησυχητική απώλεια της βιοποικιλότητας λόγω αυτής της παρέμβασης, η εργασία κάνει μία ηθική αποτίμηση του νέου προσδιορισμού του εντόμου ως καλλιτεχνικού υλικού. Καταλήγει ότι η χρήση του εντόμου στην τέχνη δημιουργεί σύγχυση στον κοινό θεατή, παρά μετατοπίζει τη συζήτηση στον επαναπροσδιορισμό της σχέσης ανθρώπου-εντόμου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
μεταμοντέρνα τέχνη, ζώο, έντομο, υλικό, καλλιτέχνης, Άλλος, αηδία, ηθική, συνείδηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
131
Αριθμός σελίδων:
119
ΡΗΓΑ ΜΑΡΙΝΑ_ ΕΝΤΟΜΟ ΝΕΚΡΟ Η ΖΩΝΤΑΝΟ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο