Η προσέγγιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από μαθητές Δημοτικού με αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών: Το προσφυγικό ζήτημα

Διπλωματική Εργασία uoadl:3328767 127 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψηφιακά Μέσα Επικοινωνίας και Περιβάλλοντα Αλληλεπίδρασης
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-22
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Μενεγάκη Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σωτήριος Κίργινας, PhD, Επιστημονικός συνεργάτης, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, ΕΚΠΑ
Εβίκα Καραμαγκιώλη, PhD, Επιστημονική συνεργάτης, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, ΕΚΠΑ
Χαράλαμπος Ριζόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η προσέγγιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από μαθητές Δημοτικού με αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών: Το προσφυγικό ζήτημα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η προσέγγιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από μαθητές Δημοτικού με αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών: Το προσφυγικό ζήτημα
Περίληψη:
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η εναλλακτική διδασκαλία σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και συγκεκριμένα στο προσφυγικό ζήτημα με αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών σε μαθητές Στ’ Δημοτικού.
Κατά πρώτον εξετάζεται το προσφυγικό ζήτημα και αναφέρεται συνοπτικά το διεθνές δίκαιο αλλά και οι περιφερειακοί νόμοι με βάση τους οποίους καθορίζονται τα βασικά δικαιώματα των προσφύγων. Ακολούθως αναφέρονται οι ορισμοί που εξάγονται από τα θεσμικά όργανα και τους νόμους. Σύμφωνα με αυτούς πρόσφυγας είναι ένα πρόσωπο που βρίσκεται εκτός της χώρα καταγωγής του καθώς διατρέχει αντικειμενικό κίνδυνο δίωξης. Οι χώρες εγκατάστασης των προσφύγων έχουν συγκεκριμένες ευθύνες αλλά και οι ίδιοι οι πρόσφυγες έχουν εκτός από δικαιώματα και ορισμένες υποχρεώσεις απέναντι στις χώρες προορισμού.
Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στην εκπαίδευση και κατάρτιση στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ιδιότητα του πολίτη. Είναι σαφές ότι στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη και πολυπολιτισμική κοινωνία η ανάγκη για εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα και την πολιτειότητα είναι επιτακτική. Παρόλα αυτά, η έλλειψη συγκεκριμένου νομικού πλαισίου και προγραμμάτων σπουδών οδηγεί κυρίως σε αποσπασματικές και ατομικές προσπάθειες συγκεκριμένων εκπαιδευτικών.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση κλείνει με μια σύντομη αναφορά στην βασισμένη στο παιχνίδι μάθηση με έμφαση στα ψηφιακά παιχνίδια. Η εισαγωγή των ψηφιακών παιχνιδιών στην εκπαίδευση αποτελεί ένα σημαντικό πεδίο ενδιαφέροντος στην σύγχρονη παιδαγωγική. Τα ψηφιακά παιχνίδια ως ένα εναλλακτικό εργαλείο παρουσίασης και αξιολόγησης της νέας γνώσης έχουν ερευνηθεί εκτενώς τις τελευταίες δεκαετίες και είναι πλέον αποδεκτό ότι η αξιοποίησή τους μπορεί να επιδράσει θετικά τόσο στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών όσο και στον βαθμό διασκέδασης, εμπλοκής και συνεργασίας κατά τη διδακτική διαδικασία.
Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δύο εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε μαθητές Στ’ Δημοτικού. Η μία σχεδιάστηκε με την αξιοποίηση των ψηφιακών παιχνιδιών 360° Greek City και Roblox, ως μέσων βελτίωσης των γνώσεων σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων με έμφαση στο προσφυγικό ζήτημα και η δεύτερη με χρήση πιο παραδοσιακών μέσων διδασκαλίας. Κατόπιν, επιχειρείται αναλυτική αξιολόγηση και σύγκριση των γνωστικών αποτελεσμάτων καθώς και της εμπλοκής και της ευημερίας των μαθητών. Καταληκτικά, συμπεραίνεται πως η αξιοποίηση ψηφιακών παιχνιδιών για τη διδασκαλία θεμάτων που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα σε μαθητές της Στ’ Δημοτικού δεν φαίνεται να ενισχύει σημαντικά το γνωστικό τους επίπεδο σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους αλλά να επηρεάζει τα επίπεδα εμπλοκής, ευημερίας και αλληλεπίδρασης. Βέβαια, η συστηματική ενασχόληση των μαθητών με ψηφιακά παιχνίδια καθώς και το αυξημένο επίπεδο εμπλοκής και ευημερίας που η παιγνιώδης διαδικασία εξασφαλίζει δύνανται να οδηγήσουν υπό προϋποθέσεις σε βαθύτερη γνώση δύσκολων εννοιών, όπως το προσφυγικό.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Προσφυγικό ζήτημα, ανθρώπινα δικαιώματα, ιδιότητα του πολίτη, εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, ψηφιακά παιχνίδια, 360° Greek City, Roblox
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
124
Αριθμός σελίδων:
249
Μενεγάκη_Διπλωματική_.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο