«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια». Όψεις της υλικής αρχαιότητας στην ποίηση της γενιάς του ’30: Σεφέρης – Ελύτης – Ρίτσος – Κάλας – Εμπειρίκος – Εγγονόπουλος

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3331642 143 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-06-20
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Σημαντώνη Παρασκευή-Νεκταρία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Χριστίνα Ντουνιά, Ομότιμη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παναγιώτης Καγιαλής, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Παναγιώτα Καρπούζου, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρίας της Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δημήτρης Αγγελάτος, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ευριπίδης Γαραντούδης, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Θανάσης Αγάθος, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ολυμπία Ταχοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια». Όψεις της υλικής αρχαιότητας στην ποίηση της γενιάς του ’30: Σεφέρης – Ελύτης – Ρίτσος – Κάλας – Εμπειρίκος – Εγγονόπουλος
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια». Όψεις της υλικής αρχαιότητας στην ποίηση της γενιάς του ’30: Σεφέρης – Ελύτης – Ρίτσος – Κάλας – Εμπειρίκος – Εγγονόπουλος
Περίληψη:
Το αίτημα να βρει η Ελλάδα τη σωστή της θέση απέναντι στην αρχαία παράδοσή της, να κρατήσει μια στάση μπρος στο βαρύτατο παρελθόν της, προβάλλει επιτακτικό στους κύκλους των καλλιτεχνών – λογοτεχνών και εικαστικών – της γενιάς του ’30. Σε μια περίοδο όπως αυτή του μεσοπολέμου που παρατηρείται έξαρση της έρευνας γύρω από τις αρχαιότητες (με τις αλλεπάλληλες ανασκαφές, την οργάνωση των μουσείων, τη σύγκλιση αρχαιολογικών συνεδρίων, την έκδοση επιστημονικών συγγραμμάτων) οι Έλληνες καλλιτέχνες στρέφονται στις πηγές με την πρόθεση να έρθουν σε διάλογο με την αρχαιότητα και να την ανακαλύψουν εκ νέου, αισθητικά και διαισθητικά, πέρα από τα εξιδανικευμένα πρότυπα που τους παρέδωσε η Αναγέννηση, όντας πεπεισμένοι ότι ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης τους με το Μεγάλο Παρελθόν ήταν η απάντηση στην δική τους αναζήτηση ταυτότητας.
Στην παρούσα διδακτορική διατριβή διερευνώνται οι χρήσεις της υλικής αρχαιότητας στο έργο έξι εκ των σπουδαιότερων ποιητών της γενιάς του ’30, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Γιάννη Ρίτσου, του Νικολάου Κάλας, του Ανδρέα Εμπειρίκου και του Νίκου Εγγονόπουλου. Εξετάζεται το σύνολο της ποιητικής τους παραγωγής, σε ένα χρονικό φάσμα που ξεκινά από τη δεκαετία του 1930 και φτάνει σε ορισμένες περιπτώσεις ως και τη δεκαετία του 1990, ενώ παράλληλα με τα λογοτεχνικά αξιοποιούνται και τα γραμματειακά κείμενά τους (δοκίμια, κριτικές, ημερολόγια, αλληλογραφίες), καθώς και αδημοσίευτο υλικό από το Αρχείο τους, ώστε να φωτιστούν όλες οι πτυχές της σύνθετης σχέσης τους με την αρχαιότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Γενιά του ’30, Γιώργος Σεφέρης, Οδυσσέας Ελύτης, Γιάννης Ρίτσος, Νικόλαος Κάλας, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Αρχαιότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
957
Αριθμός σελίδων:
609
Opseis_ths_ylikhs_archaiothtas.pdf (7 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο