Οι σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3392589 28 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-20
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Σισκόπουλος Ορέστης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπακωνσταντίνου Αντιγόνη-Άλμπα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Σαμαρά Αντωνία, μέλος Ε.ΔΙ.Π., Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Ρουσσάκης Ιωάννης, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο
Περίληψη:
Η σχολική μονάδα είναι ένας χώρος που αναπτύσσονται σχέσεις αλληλεπίδρασης τόσο μεταξύ των εκπαιδευτικών και των παιδιών όσο και μεταξύ του Συλλόγου Διδασκόντων και του Διευθυντή. Σε πολλές περιπτώσεις ο διευθυντής ασκεί την εξουσία που διαθέτει με τέτοιο τρόπο ώστε άλλες φορές συμβάλλει στην καλλιέργεια ενός θετικού κλίματος στον σχολικό χώρο και άλλες φορές το αντίθετο. Στην παρούσα εργασία ερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο ο διευθυντής ασκεί έλεγχο στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο σχολείο του σχετικά με τα διδακτικά αλλά και με τα εργασιακά τους καθήκοντα. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι κυρώσεις που συνηθίζουν να επιβάλλουν οι διευθυντές στους εκπαιδευτικούς που δεν εκτελούν σωστά τα καθήκοντά τους αλλά και οι επιβραβεύσεις που δίνουν στους εκπαιδευτικούς που τα καταφέρνουν καλύτερα. Οι περισσότεροι διευθυντές ισχυρίστηκαν ότι πολύ συχνά επιβραβεύουν τους εκπαιδευτικούς τους μέσω αδειών, προφορικής ενθάρρυνσης ή αναφοράς ενός εκπαιδευτικού ως παράδειγμα στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό και στους μαθητές του σχολείου. Παρόλα αυτά, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που παραδέχτηκαν ότι έχει χρειαστεί να κάνουν παρατηρήσεις σε εκπαιδευτικούς, αλλά απέφυγαν να προβούν σε κυρώσεις καθώς θεωρείται από τους περισσότερους ως ακραία λύση. Επίσης, ερευνήθηκε για ποιους λόγους ένας διευθυντής επιβραβεύει ή κάνει παρατήρηση στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο σχολείο του. Σχετικά με τις επιβραβεύσεις , οι περισσότεροι διευθυντές ανέφεραν ως αιτίεςτις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, καινοτόμες δράσεις στη σχολική καθημερινότητα αλλά και τη διαχείριση κρίσεων μέσα στην τάξη. Αντίθετα, παρατηρήσεις έχουν γίνει τόσο για παιδαγωγικούς λόγους (π.χ. ανεπαρκής διαχείριση τάξης) όσο και για υπηρεσιακούς λόγους (π.χ. αργοπορία). Τέλος, εξετάστηκε εάν ο Σύλλογος Διδασκόντων, ως θεσμικό και διοικητικό όργανο του σχολείου, είναι σε θέση να ελέγχει τον Διευθυντή σχετικά με τα καθήκοντά του και, εάν όχι, από ποιους ελέγχεται ο διευθυντής μιας σχολικής μονάδας. Οι συμμετέχοντες υποστήριξαν πως ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί και πρέπει να ελέγχει το έργο του διευθυντή ενός σχολείου ο οποίος, ωστόσο, ελέγχεται από ολόκληρη τη σχολική κοινότητα (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Σχολικός Σύμβουλος).
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
εξουσία, διευθυντής, εκπαιδευτικοί, επιβραβεύσεις, κυρώσεις, αντιστροφή εξουσίας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
39
Αριθμός σελίδων:
60
Σχέσεις εξουσίας στον σχολικό χώρο.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο