Η έννοια του παιχνιδιού στην κατανόηση του ανθρώπινου γίγνεσθαι με έμφαση στην πλατωνική-αριστοτελική φιλοσοφία της παιδείας

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3392855 22 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-23
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μπουκουβάλα Ιωάννα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Άννα Λάζου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Αραμπατζής, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Φαίη Αντωνίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Παιδαγωγικής, ΕΚΠΑ
Φωτεινή Βασιλείου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Ιωάννης Καλογεράκος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Ελένη Περδικούρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Πρωτοπαπαδάκης Ευάγγελος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η έννοια του παιχνιδιού στην κατανόηση του ανθρώπινου γίγνεσθαι με έμφαση στην πλατωνική-αριστοτελική φιλοσοφία της παιδείας
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η έννοια του παιχνιδιού στην κατανόηση του ανθρώπινου γίγνεσθαι με έμφαση στην πλατωνική-αριστοτελική φιλοσοφία της παιδείας
Περίληψη:
Η παρούσα φιλοσοφική διατριβή αποσκοπεί στη διερεύνηση της έννοιας του παιχνιδιού ως καθοριστικού παράγοντα στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ανθρώπου αλλά και στην κατάθεση μιας θεωρίας του παιχνιδιού που είναι στενά συνυφασμένη με την εξέλιξη του ανθρώπινου γίγνεσθαι στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Κατά τη διαμόρφωση του ερευνητικού θέματος αντιμετωπίστηκε η ανάδυση του θέματος του παιχνιδιού στην ακαδημαϊκή έρευνα του 20ου κυρίως αιώνα, υπό την επιρροή του Homo Ludens του Huizinga. Το αντιθετικό δίπολο σοβαρότητα/παιχνίδι – όπου σύμφωνα με τον Huizinga η αυθεντική σοβαρότητα έχει κατ’ ανάγκη κάτι το παιγνιακό αλλά και το αυθεντικό παιχνίδι παίζεται με σοβαρότητα – παράγει μία αναφορά στην πρώτη απόπειρα φιλοσοφικού συστήματος από τον Ηράκλειτο (με την παρουσία στο απόσπασμα 22DK52 ενός σημαντικού δεδομένου σχετικά με το παίζειν). Η προαναφερόμενη ανάδειξη της σημασίας του ηρακλείτειου αποσπάσματος 52DK σε συνδυασμό με τις αναφορές του παίζειν στους Νόμους του Πλάτωνα, στα Πολιτικά Θ του Αριστοτέλη, αλλά και στο Δ8 των Ηθικών Νικομαχείων, αποτελούν τον κυρίαρχο πόλο της έρευνας. Σύμφωνα με την ανάδειξη του 52DK που μεσολαβεί καθοριστικά στη μεθοδολογία της αποκωδικοποίησης της έννοιας παιχνίδι στα σχετικά εδάφια του Αριστοτέλη, ελπίζουμε να φθάσουμε να φωτίσουμε την ύπαρξη μιας ολόκληρης θεωρίας του παιχνιδιού που εξελίσσεται μεταξύ Ηράκλειτου, Πλάτωνα και Αριστοτέλη.
Ο πλούτος των ευρημάτων που προσδιορίστηκαν στο έργο του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη δεν διατηρούν απλώς ένα ενδιαφέρον αποκλειστικά στο πεδίο της ιστορίας των ιδεών, αλλά παρουσιάζονται ως διαχρονικές αξίες που μπορούν να προσφέρουν έναν πλούτο στοιχείων στον επαναπροσδιορισμό της σημασίας της παιδείας και στην εκπαιδευτική πράξη, απέναντι στην κρίση που συναντούν οι σχετικοί τομείς στον 21ο αιώνα.
Όσον αφορά στο καθαυτό πλαίσιο της κλασσικής φιλοσοφίας μεταξύ Πλάτωνα και Αριστοτέλη (με μία καθοριστική όμως μεσολάβηση μιας ηρακλείτειας επιρροής) η παιδεία εξεταζόταν στο διάλογο μεταξύ πολιτικής και ηθικής φιλοσοφίας και μάλιστα τοποθετούνταν στα θεμέλια και στην κορύφωση των σχετικών αναζητήσεων, με το παιχνίδι να αποτελεί έναν αινιγματικό καταλυτικό παράγοντα για τον κορυφαίο αυτό ρόλο της παιδείας. Αυτό το αίνιγμα καλούμαστε να απαντήσουμε.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Παιχνίδι, παίζειν, παιδεία, Αριστοτέλης, Πλάτωνας, Ηράκλειτος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
558
Αριθμός σελίδων:
470
ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ ΤΕΛΙΚΟ (1).pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο