Μουσείο Παθολογικής Ανατομικής Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ: συμμετοχή στην εκπαίδευση προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητών μεταπτυχιακού προγράμματος περιβαλλοντικής υγείας

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3393629 38 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ιατρικής
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-27
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μάιπας Σωτήριος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Νικόλαος Καβαντζάς, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Ανδρέας Χ. Λάζαρης, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Αναστασία - Ευαγγελία Κωνσταντινίδου, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ (επιβλέπουσα)
Ευσταθία Παπαγεωργίου, Καθηγήτρια, Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών, ΠΑΔΑ
Γεώργιος Αγρογιάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Ειρήνη Θυμαρά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μουσείο Παθολογικής Ανατομικής Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ: συμμετοχή στην εκπαίδευση προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητών μεταπτυχιακού προγράμματος περιβαλλοντικής υγείας
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μουσείο Παθολογικής Ανατομικής Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ: συμμετοχή στην εκπαίδευση προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητών μεταπτυχιακού προγράμματος περιβαλλοντικής υγείας
Περίληψη:
Η συνεισφορά των μουσείων στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην επαφή με τις επιστήμες έχει αποδειχθεί ωφέλιμη τόσο για τους εκπαιδευόμενους όσο και για τους διδάσκοντες. Ειδικότερα για τα ιατρικά μουσεία, η επαφή των φοιτητών με τα εκθέματα μπορεί να βελτιώσει τις παρατηρητικές τους ικανότητες, να τους προσφέρει νέες γνώσεις, αλλά και να τους καλλιεργήσει το στοιχείο της ενσυναίσθησης. Επιπλέον, σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα πολλών μουσειακών εκθεμάτων αποτελεί η διασύνδεσή τους με την περιβαλλοντική υγεία, είτε, για παράδειγμα, επειδή φέρουν το αποτύπωμα της περιβαλλοντικής επίδρασης στην υγεία είτε γιατί μπορούν να αξιοποιηθούν ως βιοδείκτες για μελέτες που αφορούν στη διαχρονική εξέλιξη της ρύπανσης και της επίπτωσής της στην υγεία. Στο Μουσείο Παθολογικής Ανατομικής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, υπάρχουν παθολογοανατομικά παρασκευάσματα που συσχετίζονται με δυνητική επίδραση περιβαλλοντικών παραγόντων, τα οποία καταγράφηκαν και αξιοποιήθηκαν αναλόγως στο πλαίσιο της διατριβής. Για τις ανάγκες της μελέτης, δημιουργήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο και διαμοιράστηκε σε προπτυχιακούς φοιτητές της Ιατρικής Σχολής και σε φοιτητές προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που αφορά στο γνωστικό αντικείμενο της περιβαλλοντικής υγείας. Η επαφή των φοιτητών με τα παρασκευάσματα του Μουσείου, σύμφωνα με την άποψή τους, συνεισφέρει στην ανάπτυξη των γνώσεων και της παρατηρητικότητάς τους, αλλά και της ευαισθητοποίησης και της ενσυναίσθησής τους όσον αφορά σε ορισμένες παθήσεις και τα αποτελέσματα αυτών στον ανθρώπινο οργανισμό. Οι ιδιαιτερότητες του χώρου και ειδικά οι ανάγκες για διορθωτικές και αισθητικές παρεμβάσεις επισημάνθηκαν από τους φοιτητές, οι οποίοι, μάλιστα, πρότειναν λύσεις που, κατά τη γνώμη τους, θα βελτίωναν τη συνολική εικόνα του Μουσείου. Επιπλέον, οι φοιτητές αναγνωρίζουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Μουσείου και θεωρούν ότι πράγματι το Μουσείο Παθολογικής Ανατομικής μπορεί να αποτελέσει χώρο εκπαίδευσης για την περιβαλλοντική υγεία, αλλά και να ευαισθητοποιήσει το κοινό για ζητήματα που αφορούν στις περιβαλλοντικές επιδράσεις στην υγεία. Επίσης, οι φοιτητές αναγνωρίζουν ότι τα παρελθοντικά παρασκευάσματα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα μελέτης για τους σύγχρονους ερευνητές, με νέες τεχνικές μοριακών και γενετικών ελέγχων. Τέλος, οι μη ιατροβιολογικού χαρακτήρα πληροφορίες που συνοδεύουν ορισμένα εκθέματα ενδιαφέρουν τους φοιτητές, οι οποίοι θεωρούν ότι οι εν λόγω πληροφορίες πρέπει να διασωθούν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση, Εκπαίδευση για την περιβαλλοντική υγεία, Ενσυναίσθηση, Ιατρική Σχολή, Ιατρικό Μουσείο, Μουσείο, Παθολογική ανατομική, Περιβάλλον, Περιβαλλοντική υγεία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
112-113
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
155
Αριθμός σελίδων:
136
didaktoriki-diatribi-sgmaipas-2024.pdf (22 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο