Πολιτισμική Ταυτότητα, Προσλαμβανόμενες Διακρίσεις και Ψυχολογική Προσαρμογή Εφήβων με Μεταναστευτικό Υπόβαθρο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398426 19 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κούρτη Παναγιώτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παυλόπουλος Βασίλης, Kαθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Τάνταρος Σπυρίδων, Kαθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Βασιλική Ευσταθίου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πολιτισμική Ταυτότητα, Προσλαμβανόμενες Διακρίσεις και Ψυχολογική Προσαρμογή Εφήβων με Μεταναστευτικό Υπόβαθρο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πολιτισμική Ταυτότητα, Προσλαμβανόμενες Διακρίσεις και Ψυχολογική Προσαρμογή Εφήβων με Μεταναστευτικό Υπόβαθρο
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της σχέσης της εθνοτικής, εθνικής και διπολιτισμικής ταυτότητας (αρμονία/συγχώνευση) ταυτότητας των εφήβων μεταναστών με
την ψυχολογική τους προσαρμογή. Επιπλέον διερευνήθηκε η προσλαμβανόμενη διάκριση σε
ομαδικό και ατομικό επίπεδο σε σχέση με την προσαρμογή, αλλά και τις πολιτισμικές ταυτότητες των εφήβων αυτών, καθώς και οι σχέσεις μεταξύ των πολιτισμικών ταυτοτήτων.
Το δείγμα αποτέλεσαν 430 μαθήτριες και μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο που
φοιτούσαν στην Α’ και Β’ Γυμνάσιου σε σχολεία της Αττικής και η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ατόμων ήταν 13,4 έτη. Τα συμμετέχοντα άτομα συμπλήρωσαν εργαλεία
αυτοαναφοράς για της υπό μελέτη μεταβλητές. Η μέτρηση των πολιτισμικών ταυτοτήτων
πραγματοποιήθηκε με τις Κλίμακες Εθνοτικής Ταυτότητας και Εθνικής Ταυτότητας (Douglass & Umaña-Taylor, 2015∙ Fleischmann et al., 2011), και την Κλίμακα Ενσωματωμένης Διπολιτισμικής Ταυτότητας για παιδιά (Trifiletti et al., 2021). Για τις
προσλαμβανόμενες διακρίσεις χρησιμοποίηθηκε η Κλίμακα Προσλαμβανόμενης Διάκρισης
(Motti-Stefanidi & Asendorpf, 2012∙ Motti-Stefanidi et al., 2018). Αναφορικά με την ψυχολογική προσαρμογή χρησιμοποιήθηκαν οι μετρήσεις των συναισθηματικών
συμπτωμάτων και καταθλιπτικών συμπτωμάτων, του θυμού/εχθρότητας, της αυτοεκτίμησης
και της ικανοποίησης από τη ζωή. Συλλέχθηκαν επίσης δημογραφικά στοιχεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν θετική σχέση της εθνοτικής και εθνικής ταυτότητας με τη θετική όψη
της προσαρμογής. Η συγχώνευση της διπολιτισμικής ταυτότητας εμφάνισε θετική συσχέτιση
με τα συναισθηματικά και τα καταθλιπτικά συμπτώματα, ενώ η αρμονία της διπολιτισμικής ταυτότητας εμφάνισε θετική συσχέτιση με την αυτοεκτίμηση και αρνητική σχέση με τις
μεταβλητές της αρνητικής όψης της προσαρμογής. Το μοντέλο απόρριψης- ταύτισης/αποταύτισης δεν επιβεβαιώθηκε στην παρούσα έρευνα, καθώς εθνοτική και εθνική ταυτότητα δεν συνδέθηκαν με την πρόσληψη της διάκρισης σε ατομικό και ενδο-ομαδικό επίπεδο, ωστόσο η αρμονία σχετίστηκε θετικά με τις διακρίσεις. Οι διακρίσεις συνδέθηκαν επίσης θετικά με τα συναισθηματικά και καταθλιπτικά συμπτώματα και το θυμό, ενώ η
ατομική προσλαμβανόμενη διάκριση σχετίστηκε αρνητικά με τις δύο διαστάσεις της θετικής προσαρμογής. Επιπλέον, η εθνοτική ταυτότητα σχετίστηκε θετικά με την εθνική ταυτότητα, ενώ η αρμονία της διπολιτισμικής ταυτότητας σχετίστηκε αρνητικά με τη
συγχώνευση της διπολιτισμικής ταυτότητας. Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές ως προς την
γενιά μετανάστευσης, ενώ το φύλο ήταν βασικός προβλεπτικός παράγοντας για όλες τις μεταβλητές της ψυχικής προσαρμογής εκτός από την ικανοποίηση από τη ζωή, με τα
κορίτσια να εμφανίζουν περισσότερα συναισθηματικά και καταθλιπτικά συμπτώματα, θυμό
και χαμηλότερη αυτοεκτίμηση από τα συνομήλικα αγορια. Τέλος, η αρμονία προέβλεπε αρνητικά τα συναισθηματικά συμπτώματα, η εθνοτική ταυτότητα προέβλεπε θετικά την
αυτοεκτίμηση ενώ η εθνοτική και η εθνική ταυτότητα προέβλεπαν από κοινού την ικανοποίηση από τη ζωή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
εθνοτική ταυτότητα, εθνική ταυτότητα, διπολιτισμική ταυτότητα, προσλαμβανόμενη διάκριση, ψυχολογική προσαρμογή, έφηβοι μετανάστες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
223
Αριθμός σελίδων:
105
ΚΟΥΡΤΗ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΕΡΓΑΣΙΑ_ t (2).pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο