Κομικ-οποιώντας τη (μικρο)αφήγηση. Η μετάπλαση της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε graphic novel: η περίπτωση των Μ. Καραγάτση, Κ. Γ. Καρυωτάκη και Ν. Νικολαΐδη

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398768 52 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεοελληνική Φιλολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-16
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κοφίνα Στεφανία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτρης Αγγελάτος, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών.
Λητώ Ιωακειμίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Συγκριτικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών.
Πέγκυ Καρπούζου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεωρίας της Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κομικ-οποιώντας τη (μικρο)αφήγηση. Η μετάπλαση της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε graphic novel: η περίπτωση των Μ. Καραγάτση, Κ. Γ. Καρυωτάκη και Ν. Νικολαΐδη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Γαλλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κομικ-οποιώντας τη (μικρο)αφήγηση. Η μετάπλαση της νεοελληνικής λογοτεχνίας σε graphic novel: η περίπτωση των Μ. Καραγάτση, Κ. Γ. Καρυωτάκη και Ν. Νικολαΐδη
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εντάσσεται στο ευρύτερο πεδίο έρευνας της Συγκριτικής φιλολογίας σχετικά με τις μεταπλάσεις της λογοτεχνίας σε άλλα καλλιτεχνικά συστήματα. Πιο συγκεκριμένα μελετά τη μεταφορά των έργων «Ἡ μεγάλη βδομάδα τοῦ Πρεζάκη» (1951) του Μ. Καραγάτση, «Ο Σκέλεθρας» (1924) του Νίκου Νικολαΐδη του Κύπριου, «Το καύκαλο» (1920) και «Ονειροπόλος» του Κ. Γ. Καρυωτάκη σε graphic novel μέσα από το πρίσμα της διαμεσικότητας και της αφηγηματολογίας. Η πραγμάτευση αναδεικνύει, λοιπόν, την αλληλοπεριχωρητική δυναμική που αναπτύσσεται κατά τη συνάντηση που πραγματοποιούν τα δύο εκφραστικά ιδιώματα —αυτό του λογοτεχνικού πεζού και αυτό του εινογραφηγήματος— τα οποία έτσι, χωρίς να απεμπολούν τα χαρακτηριστικά της μεσικής τους ταυτότητας, δανείζουν αμοιβαία όχι ακριβώς τα ίδια τα εκφραστικά τους εργαλεία αλλά τα αποτελέσματα της προσληπτικής τους επενέργειας. Οι λέξεις και η ορισμένη αφηγηματική τους διευθέτηση στα πεζά συστήνουν μηχανισμούς οπτικοποίησης, συγκροτώντας μια αφήγηση απεικονιστικής τάξεως, ενώ οι εικόνες στα graphic novels καθίστανται ομιλούσες, αφηγούμενες, χάρις στη γραμμική αλληλοδιαδοχή τους και τη γενικότερη σκηνοθετική τους οργάνωση, την εξέλιξη της πλοκής. Με διαρκές ζητούμενο αυτήν την αμοιβαία μεταγωγική σχέση μεταξύ των δύο καλλιτεχνικών πραγματικοτήτων, αναζητούνται οι εγγενείς εικαστικές ποιότητες, που ενοφθαλμίζονται στον γραπτό λόγο, καθώς και η μεταγραφή τους στο γραφιστικό ιδίωμα, στη βάση τριών καλλιτεχνικών κατηγοριών, αυτή της περιγραφής, του χωροποιημένου χρόνου και της κινηματογραφικότητας. Ακολούθως, η μελέτη επεκτείνεται στις αφηγηματικές συνιστώσες που διατρέχουν αμφότερα τα είδη, εστιάζοντας στο πώς ανταποκρίνονται αυτά με βάση τις ειδολογικά προσδιορισμένες συμβάσεις τους, στον άξονα των τίτλων, των αφηγητών, της χρονικότητας και των χαρακτήρων. Η συνάντηση της λογοτεχνίας με το graphic novel μπορεί να κομίσει γόνιμους καρπούς τόσο για τη μεταξύ τους δημιουργική διασταύρωση όσο και για την ερμηνευτική αποκωδικοποίηση καθενός από αυτά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Μ. Καραγάτσης, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Ν. Νικολαΐδης, διαμεσικότητα, διακαλλιτεχνικότητα, πεζογραφία, graphic novel, διήγημα, πεζόμορφο ποίημα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
140
Αριθμός σελίδων:
142
Διπλωματική_Στεφανία Κοφίνα.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο