Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης στη σπιρομέτρηση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3398776 18 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Νοσηλευτικής
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Ανδρεοπούλου Κωνσταντίνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Καλοκαιρινού Αθηνά, Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Τσουμάκας Κωνσταντίνος, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Πρίφτης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Δούρος Κωνσταντινός, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Παυλοπούλου Ιωάννα, Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Πέτσιος Κωνσταντίνος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Περδικάρης Παντελεήμων, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης στη σπιρομέτρηση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής παρέμβασης στη σπιρομέτρηση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Εισαγωγή: Η διάγνωση του άσθματος σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αποτελεί πρόκληση για την ιατρική κοινότητα. To 2019 αναθεωρήθηκαν οι κατευθυντήριες οδηγίες με στόχο τη προτυποποίηση της σπιρομετρίας στη προσχολική ηλικία.
Σκοπός: Η διερεύνηση της δυνατότητας εκτέλεσης σπιρομέτρησης χωρίς τεχνικά σφάλματα σε παιδιά ηλικίας 3 έως 6 ετών και η επίδραση της εκπαιδευτικής παρέμβασης στην έκβαση της εξέτασης. Επιμέρους στόχοι ήταν η σύγκριση με την παλμική ταλαντωσιμετρία και η διερεύνηση των παραγόντων του παιδιού και της οικογένειας που επιδρούν στην έκβασή τους.
Μεθοδολογία: Συμμετείχαν 133 παιδιά που επισκέφτηκαν το παιδοπνευμονολογικό ιατρείο ενός δημόσιου νοσοκομείου και δεν είχαν σπιρομετρηθεί στο παρελθόν. Αρχικά πραγματοποιήθηκε παλμική ταλαντωσιμετρία και έπειτα η ομάδα ελέγχου έλαβε προφορική εκπαίδευση για την διαδικασία της σπιρομετρίας, ενώ η ομάδα παρέμβασης παρακολούθησε το εκπαιδευτικό βίντεο. Στη συνέχεια δόθηκε αναπτυσσόμενη σφυρίχτρα σε όλα τα παιδιά ώστε να εξοικειωθούν με τη τεχνική. Το χρονικό διάστημα διεξαγωγής της μελέτης είναι 08/05/2019 έως 11/03/2020 και από 21/03/2022 έως και 22/01/2024 λόγω της πανδημίας covid-19. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του λογισμικού IBM SPSS Statistics 26.0.
Αποτελέσματα: Το συνολικό ποσοστό επιτυχίας για τη σπιρομέτρηση βρέθηκε 74,4% και για την ταλαντωσιμετρία 75,9%. Το φύλο, η ύπαρξη νοσήματος, το ιστορικό άσθματος και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων δεν σχετίστηκαν με την έκβαση της εξέτασης. Η εκπαιδευτική παρέμβαση αύξησε την πιθανότητα επιτυχούς σπιρομετρίας κατά 3,85 φορές και τον αριθμό των αποδεκτών προσπαθειών, ενώ μείωσε τον συνολικό χρόνο διεξαγωγής της εξέτασης. Ο διάμεσος αριθμός προσπαθειών βρέθηκε 9. Τα παιδιά με μεγαλύτερη κοινωνικότητα βρέθηκε ότι ήταν πιο πιθανό να έχουν αποδεκτή προσπάθεια, ενώ παιδιά με υπερκινητικότητα και περισσότερες δυσκολίες σύμφωνα με το SDQ χρειάστηκαν περισσότερο αριθμό προσπαθειών.
Συμπεράσματα: Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι εφικτό να πετύχουν τεχνικά άρτια σπιρομετρία. Η εκπαιδευτική παρέμβαση επιδρά θετικά στην διεξαγωγή επιτυχούς σπιρομετρίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Σπιρομέτρηση, Προσχολική ηλικία, Εκπαιδευτική παρέμβαση, Λειτουργικές δοκιμασίες αναπνοής
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
99
Αριθμός σελίδων:
167
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-11-21.

PhD Ανδρεοπούλου.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-11-21.