ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΝ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΥΝΑΦΗ ΠΡΟΣ ΑΥΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

Διπλωματική Εργασία uoadl:3400739 9 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Βίβλος και Διαπολιτισμικός Βίος της Μεσογείου
Βιβλιοθήκη Θεολογικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-09
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Τσιαμάκης Βασίλειος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σωτήριος Δεσπότης καθηγητής Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας ΕΚΠΑ
Γεώργιος Φίλιας καθηγητής Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Αντωνόπουλος επίκουρος καθηγητής Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΝ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΥΝΑΦΗ ΠΡΟΣ ΑΥΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΝ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΥΝΑΦΗ ΠΡΟΣ ΑΥΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Περίληψη:
Ο Ιωάννης συγγραφέας του αρχαιότερου ευαγγελίου, ο επικαλούμενος Μάρκος των Πράξεων, ο οποίος αναφέρεται από τους αποστόλους Πέτρο και Παύλο, είναι ο συγγραφέας της ευαγγελικής περικοπής της Αναστάσεως του Ιησού (Μκ. 16. 1,8) την οποία προσεγγίσαμε ερμηνευτικά και συγκριτικά, όχι μόνο με τους υπόλοιπους ευαγγελιστές, αλλά και με συγγραφείς της Απόκρυφης Χριστιανικής Γραμματείας κ.α. Ο Μάρκος ολοκληρώνει το ευαγγέλιο του με την ανάσταση του Χριστού, για την ακρίβεια μεταφέρει πληροφορίες για αυτήν, χωρίς να περιγράφει αυτό το ίδιο γεγονός της Ανάστασης γιατί αυτή εγκαινιάζει ένα νέο κόσμο που δεν υπάγεται στη νομοτέλεια του παρόντος κόσμου της φθοράς. Η αρχαιότερη αφήγηση για την εύρεση του κενού τάφου από τις Μυροφόρες είναι του Μάρκου (16, 1-8), που αποτέλεσε τη γραπτή πηγή των δύο άλλων Συνοπτικών, ενώ ο Ιωάννης ακολουθεί μια άλλη μορφή της αναστάσιμης παράδοσης. Στην παρούσα εργασία, η επιστημονική έρευνα του κενού τάφου, υποστηρίζεται στην ιστορικότητα της κριτικής ανάλυσης των ευαγγελικών αφηγήσεων και στην πίστη των μαθητών στην Ανάσταση και στις εμφανίσεις του Κυρίου.
Σε αυτό το πόνημα παραθέτουμε το κείμενο της ευαγγελικής περικοπής του Μάρκου, σύμφωνα με το βυζαντινό κείμενο (Καινή Διαθήκη) της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, με πρακτικές και ερμηνευτικές παρατηρήσεις και σχολιασμούς. Στη συνέχεια ακολουθεί η ευαγγελική περικοπή στο Σιναϊτικό κώδικα και το κείμενο Nestle – Aland. Με ιδιαίτερο δε σεβασμό διατηρούμε και μελετάμε το κείμενο στην Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως μαρτυρούν τα πολυάριθμα χειρόγραφα. Εκτός από την ερμηνευτική διαδικασία πάνω στους πρώτους εκκλησιαστικούς συγγραφείς αλλά και στους νεότερους, αναφερόμαστε επίσης στο πως η επιστήμη, η αρχαιολογία, η υμνολογία, η λογοτεχνία, η εικονογραφία και η τέχνη γενικότερα, προσεγγίζουν την Ανάσταση του Κυρίου. Ιδιαίτερη αναφορά τέλος, γίνεται και για τα ταφικά ήθη και έθιμα της εποχής του 1ου αι. καθώς και στα πρόσωπα που -το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού-, ανέδειξε «πρωταγωνιστές».
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά:
Ανάσταση, Κενός τάφος, Μάρκος, Μυροφόρες.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
161
Αριθμός σελίδων:
133
Αρχείο: