Η έννοια του ιερού στο έργο του συνθέτη John Tavener (1944-2013): Μουσική ανάλυση των έργων της περιόδου 1977-2000

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3400949 15 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-13
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Κόρδης Παύλος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Νίκος Μαλιάρας, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Αχιλλέας Χαλδαιάκης, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Ιάκωβος Σταϊνχάουερ, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Αικατερίνη Λεβίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Γιώργος Ζερβος, Αφυπ. Μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Τρικούπης, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η έννοια του ιερού στο έργο του συνθέτη John Tavener (1944-2013): Μουσική ανάλυση των έργων της περιόδου 1977-2000
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η έννοια του ιερού στο έργο του συνθέτη John Tavener (1944-2013): Μουσική ανάλυση των έργων της περιόδου 1977-2000
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να σχολιάσει την έννοια του ιερού στο έργο του Άγγλου συνθέτη John Tavener (1944-2013) και για την ακρίβεια στο έργο της περιόδου 1977-2000. Γίνεται ξεκάθαρο ότι κατά την συγκεκριμένη περίοδο η παράδοση της Χριστιανικής ορθόδοξης εκκλησίας αποτέλεσε την κυριότερη επιρροή στην συνθετική διαδικασία του συνθέτη. Ως εκ τούτου, το εν λόγω σώμα έργων συνιστά μία ενότητα, η οποία αποτελεί με την σειρά της μία ασφαλής ερευνητική αφετηρία. Η εν λόγω έννοια, αυτή του ιερού, ορίζεται από τον συγγραφέα ως η σχέση μεταξύ των μουσικών διεργασιών και της θεολογικής ουσίας του κειμένου που χρησιμοποιείται. Τονίζεται επομένως ότι, η μελέτη αυτή θέτει στο επίκεντρο φωνητικά έργα. Έργα δηλαδή στα οποία υπάρχει εκφορά λόγου. Μεθοδολογικά, ο συγγραφέας τοποθετεί τις μουσικές αναλύσεις των έργων και τα γραπτά κείμενα του συνθέτη στο απόλυτο επίκεντρο προκειμένου να αρθρωθεί ένας θεωρητικός λόγος με μέσο και σκοπό το ίδιο το έργο, ο οποίος θα λειτουργήσει παράλληλα και ως προϋπόθεση για την συζήτηση γύρω από την συνθετική διαδικασία και την σχέση μουσικής και κειμένου, την στρατηγική δηλαδή βάσει της οποίας το εκάστοτε κείμενο οργανώνεται με μουσικό τρόπο. Στην πραγματικότητα όμως, η ανάλυση και η αποσαφήνιση του δίπολου μουσική – λόγος με ισχυρότερο εργαλείο αυτό της μουσικής ανάλυσης, και πάντοτε αναφορικά με το συγκεκριμένο σώμα έργων, αναδεικνύει ένα σημαντικότερο ζήτημα· αυτό της σχέσης μεταξύ του μουσικού έργου και του περιεχομένου του: τον τρόπο δηλαδή με τον οποίο σχετίζεται το έργο με το ιερό, με την ουσία, με την θεολογική πραγματικότητα που επιχειρεί να μεταφέρει στον ακροατή του. Η προσέγγιση του παραπάνω εν γένει περίπλοκου ζητήματος καθιστά απαραίτητη την εφαρμογή θεωρητικών εργαλείων από διαφορετικά γνωστικά πεδία, όπως αυτά της θεολογίας, της φιλοσοφίας και της ιστορίας των εικαστικών τεχνών. Η χρήση μάλιστα των εργαλείων αυτών από διαφορετικά πεδία αναδεικνύει μακρινές θεωρητικές συγγένειες του έργου του συνθέτη με την Χριστιανική ορθόδοξη θεολογία και την Βυζαντινή ζωγραφική.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Τάβενερ Τζων, μουσική ανάλυση, μουσική και θεολογία, ιερό, θρησκευτική μουσική, φωνητική μουσική
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
176
Αριθμός σελίδων:
281
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Παύλος Κόρδης:Διατριβή.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.