Διδασκαλία επίλυσης ανοιχτών λεκτικών μαθηματικών προβλημάτων: Μια έρευνα σχεδιασμού σε δημοτικό σχολείο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3405665 1 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-07-10
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Σταθάκης Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χριστίνα Μισαηλίδου Επίκ. Καθηγήτρια στη Διδακτική των Μαθηματικών , Παιδαγωγικό Δημοτικής ΕΚπαίδευσης του ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδασκαλία επίλυσης ανοιχτών λεκτικών μαθηματικών προβλημάτων: Μια έρευνα σχεδιασμού σε δημοτικό σχολείο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδασκαλία επίλυσης ανοιχτών λεκτικών μαθηματικών προβλημάτων: Μια έρευνα σχεδιασμού σε δημοτικό σχολείο
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας εργασίας ήταν ο σχεδιασμός και η πραγματοποίηση μιας
διδακτικής παρέμβασης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι
μαθήτριες και οι μαθητές της Γ’ τάξης του δημοτικού σχολείου κατά την επίλυση
ανοιχτών λεκτικών μαθηματικών προβλημάτων. Για την επίτευξη αυτού του στόχου
σχεδιάστηκε μια έρευνα σχεδιασμού η οποία πραγματοποιήθηκε σε δύο κύκλους.
Στόχος του δεύτερου κύκλου ήταν η επιβεβαίωση των αποτελεσμάτων του πρώτου.
Προκειμένου να βρεθούν, να καταγραφούν και να επιβεβαιωθούν οι παρανοήσεις των
μαθητριών και των μαθητών δόθηκαν διαγνωστικά τεστ τόσο στον πρώτο όσο και
στον δεύτερο κύκλο. Με βάση τα αποτελέσματα της διάγνωσης, τις προτάσεις της
σχετικής βιβλιογραφίας και τις αρχές της Ρεαλιστικής Μαθηματικής Εκπαίδευσης
σχεδιάστηκαν οι δύο διδακτικές παρεμβάσεις οι οποίες στηρίζονταν σε κατάλληλα
επιλεγμένα λεκτικά προβλήματα και στη χρήση πινάκων ως βοηθητικών εργαλείων.
Στην διδακτική παρέμβαση του δεύτερου κύκλου χρησιμοποιήθηκε ως επιπλέον
βοηθητικό εργαλείο η οπτικοποιήση του προβλήματος μέσω μιας απλής ζωγραφιάς.
Οι παρεμβάσεις ολοκληρώθηκαν με την συμπλήρωση τελικών τεστ από τις μαθήτριες
και τους μαθητές. Η ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων επιβεβαίωσε αρχικά τη
βιβλιογραφία σχετικά με τη δυσκολία των μαθητριών και των μαθητών στην επίλυση
ανοιχτών λεκτικών προβλημάτων και την παρουσίαση ορθών και ολοκληρωμένων
απαντήσεων. Ωστόσο, οι διδακτικές παρεμβάσεις και των δύο κύκλων φάνηκε να
έχουν θετική επίδραση στην επίδοση των παιδιών γεγονός που επιβεβαιώθηκε και
από τα αποτελέσματα των τελικών τεστ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
λεκτικά μαθηματικά προβλήματα, ανοιχτά μαθηματικά προβλήματα, επίλυση προβλημάτων, έρευνα σχεδιασμού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
32
Αριθμός σελίδων:
110
Διπλωματική Εργασία Σταθάκη Κωνσταντίνου.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο