Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΚΡΗΣ
ΕΕΠ
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ και ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση πιθανών διαφορών στις γνωστικές λειτουργίες και στο δείκτη νοημοσύνης μεταξύ ποδοσφαιριστών διαφορετικού επιπέδου, καθώς και η εξέταση ενδεχόμενων επιδράσεων βελτίωσης λόγω προπόνησης εντός ή εκτός ποδοσφαιρικού πεδίου στις λειτουργίες αυτές.
Για την ανασκόπηση βιβλιογραφίας από την εργασία έγινε αναζήτηση άρθρων από 1/1/2014 έως 15/5/2024 στις βάσεις Scopus, Pub Med, Web of Science και Google Scholar, κάνοντας χρήση όρων αναζήτησης, όπως soccer cognitive training, soccer IQ, cognitive functions in football και εναλλακτικών αυτών. Εξετάστηκαν 24 άρθρα συγγραφέων με διαφορές μεταξύ ομάδων ποδοσφαιριστών υψηλού και χαμηλού επιπέδου, καθώς και 60 άρθρα χωρίς τέτοια ιεράρχηση ικανότητας, βάσει του κύριου σκοπού της εργασίας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, φαίνεται ότι 70% βρήκε σημαντικές διαφορές στις γνωστικές λειτουργίες μεταξύ των ποδοσφαιριστών υψηλού και χαμηλού επιπέδου, ενώ 30% δεν βρήκαν. Επιπλέον, φαίνεται ότι 80% εξ αυτών εντόπισαν σημαντικές διαφορές για γνωστικές λειτουργίες μεταξύ ποδοσφαιριστών χωρίς ιεραρχημένη ικανότητα, ενώ 20 % όχι.
Συμπερασματικά επιβεβαιώνονται οι καλύτερες γνωστικές λειτουργίες των παικτών υψηλού επιπέδου και εύλογα επίσης μπορεί να συναχθεί ότι οι γνωστικές λειτουργίες μπορούν να υποστούν βελτιώσεις με προπονητικές παρεμβάσεις. Επίσης, παίκτες με καλύτερο δείκτη νοημοσύνης έχουν και καλύτερους δείκτες ποδοσφαιρικής απόδοσης. Μεταξύ των γνωστικών λειτουργιών, η αναστολή εξηγεί καλύτερα την διακύμανση της ποδοσφαιρικής απόδοσης.