Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των ΜαθηματικώνΒιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-12-10
Συγγραφέας:
Λιόση Ζωή-Βενετία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρυσαυγή Τριανταφύλλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ, (επιβλέπουσα),
Δ. Πόταρη Καθηγήτρια Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ,
Γ. Ψυχάρης Επικ. Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Επίλυση αυθεντικών προβλημάτων μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων: Μια εφαρμογή σε μαθητές που διδάσκονται σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Επίλυση αυθεντικών προβλημάτων μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων: Μια εφαρμογή σε μαθητές που διδάσκονται σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα βασίζεται στην επίλυση αυθεντικών προβλημάτων από μαθητές
Γυμνασίου μέσα από βιωματικές δραστηριότητες. Η μάθηση μέσω επίλυσης δραστηριοτήτων έχει βελτιώνει την ικανότητα των μαθητών στην επίλυση προβλημάτων όπως και την αυτοπεποίθησή τους κατά την έναρξη της επιλυτικής διαδικασίας. Πιο πρόσφατες έρευνες υποδεικνύουν ότι κατά την επίλυση προβλημάτων μέσα από βιωματικές δραστηριότητες ενισχύεται η δημιουργικότητα και το ενδιαφέρον των μαθητών για τα μαθηματικά. Παρόλα αυτά, υπάρχει περιορισμένος αριθμός ερευνών που μελετά τις διαδικασίες επίλυσης προβλήματος μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία αναλύονται και συγκρίνονται δύο διδασκαλίες σε
διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα: η διδασκαλία στην Β’ Γυμνασίου ενός τυπικού ελληνικού σχολείου και η διδασκαλία στην 8η τάξη ενός αμερικάνικου σχολείου. Το πρόβλημα που δόθηκε στους μαθητές/τριες αφορά τον υπολογισμό του ύψους της αίθουσας διδασκαλίας τους ή ενός δομήματος δικής τους κατασκευής. Οι μαθητές χρησιμοποιήσαν εργαλεία μέτρησης, όπως το γωνιόμετρο. Στην προσπάθεια τους οι μαθητές κλήθηκαν να εμπλακούν σε πρακτικές μοντελοποίησης με τη χρήση τριγωνομετρικών αριθμών. Στην εργασία μελετήθηκαν οι δύο διδακτικοί σχεδιασμοί, οι αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικών –μαθητών καθώς και οι στρατηγικές που χρησιμοποιήσαν οι μαθητές των δύο σχολείων. Το ερευνητικό θέμα ήταν η μελέτη διδασκαλιών που αφορούν βιωματικές δραστηριότητες στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα και οι επιρροές που αναγνωρίζουμε λόγω της διαφορετικότητας των Θεσμικών πλαισίων τους. Το Θεωρητικό και Μεθοδολογικό εργαλείο ήταν το Κοινωνικο-Διδακτικό Τετράεδρο.
Τα ερευνητικά δεδομένα είναι (α) οι 2 διδασκαλίες και (β) οι συνεντεύξεις με τους
καθηγητές του δεύτερου σχολείου. Μελετώνται οι διαφορές μεταξύ των θεσμικών πλαισίων στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα και ώς αυτές επηρεάζουν τις εξέλιξη των δραστηριοτήτων.
Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός σε κάθε σύστημα διαδραματίζει διαφορετικό ρόλο και είναι
σημαντικό να μελετηθεί η αλληλεπίδραση αυτού με τους μαθητές αλλά και οι τρόποι με τους οποίους επηρεάζεται η μοντελοποίηση και επίλυση των προβλημάτων λόγω αυτού. Το βιωματικό πλαίσιο μέσω του οποίου εισάχθηκε η δραστηριότητα αποτέλεσε ένα από τα μέρη μελέτης της έρευνας και εξετάζεται η επίδραση αυτού στην εξέλιξη της μοντελοποίησης αλλά και στην απόδοση αποτελεσμάτων που συνάδουν με αυτό από τους μαθητές. Από τα αποτελέσματα αναδεικνύεται ότι οι μαθητές του Αμερικάνικου Εκπαιδευτικού Συστήματος φάνηκαν να είναι πιο εξοικειωμένοι με την διεξαγωγή βιωματικών δραστηριοτήτων σε αντίθεση με τους μαθητές του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος που αναζητούσαν την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού. Σημαντικό αποτέλεσμα είναι η πλαισιακή κατανόηση του προβλήματος που αποτελεί κύριο κριτήριο επίλυσης της δραστηριότητας μέσω του βιωματικού μέρους αυτής. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι παράγοντες που επηρέασαν την εξέλιξη της γνώσης των μαθητών ήταν (α) η επικοινωνία, (β) το αυθεντικό πλαίσιο του προβλήματος, (γ) η
αναζήτηση ακρίβειας, (δ) οι παρεμβάσεις του εκπαιδευτικού και (ε) η χρήση οπτικών
αναπαραστάσεων και ψηφιακών εργαλείων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
κύκλος μοντελοποίησης, εκπαιδευτικό σύστημα, βιωματικές δραστηριότητες.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
67