Aνάπτυξη ενσυναίσθησης παιδιών νηπιαγωγείου τυπικής εκπαίδευσης προς παιδιά με αναπηρίες με διδασκαλία νοηματικής γλώσσας μέσω ρομποτικού χεριού

Διπλωματική Εργασία uoadl:3446804 8 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-12-12
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Βενέτα Καλλιόπη-Κωνσταντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Λάριος Νικόλαος, Ε.ΔΙ.Π Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Aνάπτυξη ενσυναίσθησης παιδιών νηπιαγωγείου τυπικής εκπαίδευσης προς παιδιά με αναπηρίες με διδασκαλία νοηματικής γλώσσας μέσω ρομποτικού χεριού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Aνάπτυξη ενσυναίσθησης παιδιών νηπιαγωγείου τυπικής εκπαίδευσης προς παιδιά με αναπηρίες με διδασκαλία νοηματικής γλώσσας μέσω ρομποτικού χεριού
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εξετάζει την αποδοχή μαθητών τυπικής εκπαίδευσης απέναντι σε παιδιά με αναπηρίες, εστιάζοντας στους παράγοντες που βοηθούν την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και ευαισθητοποίησης. Οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ μαθητών με και χωρίς αναπηρίες αποτελούν σημαντικό σημείο της σχολικής ενσωμάτωσης, ενώ η κατανόηση των στάσεων αυτών είναι ουσιώδης για την ενίσχυση ενός θετικού κλίματος αποδοχής και ενσωμάτωσης στο σχολείο. Το εργαλείο μέτρησης που χρησιμοποιήθηκε είναι σταθμισμένο και ελεγμένο για εγκυρότητα και αξιοπιστία. Βασίζεται σε ένα ερωτηματολόγιο με προκαθορισμένες κλίμακες απαντήσεων που επιτρέπουν τη συλλογή και ανάλυση αριθμητικών δεδομένων. Τα αποτελέσματα αξιολογούνται με στατιστικές μεθόδους για να μετρηθούν οι στάσεις και οι απόψεις των μαθητών προς τους συνομηλίκους τους με αναπηρίες. Το δείγμα αφορά μαθητές 4 και 5 ετών από το 8ο νηπιαγωγείο Πειραιά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι στάσεις των μαθητών επηρεάζονται από την εμπλοκή με μέσα που αφορούν τα άτομα αυτά , όπως είναι η νοηματική γλώσσα,. Η έρευνα περιλάμβανε ποσοτική συλλογή δεδομένων μέσω ερωτηματολογίου, πριν και μετά την παρέμβαση. Στη μελέτη συμμετείχαν συνολικά 19 παιδιά νηπιαγωγείου, των οποίων οι στάσεις εξετάστηκαν χρησιμοποιώντας την Κλίμακα Αποδοχής για Νηπιαγωγεία (ASK-R). Όσον αφορά τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι στάσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας πριν από την παρέμβαση ήταν σχετικά θετικές προς τα άτομα με αναπηρία παρά το μικρό δείγμα. Πολλοί μαθητές συμφώνησαν πως κάποιες φορές έχουν άσχημη συμπεριφορά προς άλλα παιδιά και πως έχουν κοροϊδέψει ένα παιδί που είναι διαφορετικό. Συνολικά τα μεγαλύτερα ποσοστά τείνουν να έχουν θετική στάση πριν την παρέμβαση. Μετά την παρέμβαση παρατηρούμε ότι οι απαντήσεις με θετικό πρόσημο έχουν αυξηθεί αλλά και ότι το φύλο των παιδιών δηλαδή τα κορίτσια παρουσιάζουν υψηλότερο αίσθημα αποδοχής προς τα άτομα με αναπηρίες συγκριτικά με τα αγόρια. Η παρέμβαση αύξησε το ενδιαφέρον των μαθητών και παρήγαγε πιο ενεργή συμμετοχή στην γνωριμία με την νοηματική γλώσσα, χάριν της τεχνολογίας. Παρόλα αυτά παρατηρήθηκε και διατήρηση αρνητικών στάσεων ,από κάποιους μαθητές. Η μελέτη καταλήγει στη σημασία της συνεχούς ενημέρωσης των μαθητών και της προώθησης ευκαιριών συνεργασίας για την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και αποδοχής. Προτείνεται να ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα δραστηριότητες που θα ενισχύσουν τη γνώση γύρω από την αναπηρία και θα ενθαρρύνουν τη συμμετοχή όλων των μαθητών προάγοντας την ενσυναίσθηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
ενσυναίσθηση, ρομποτικό χέρι, νοηματική γλώσσα, αναπηρία, νηπιαγωγείο
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
83
Αριθμός σελίδων:
113