Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιδιωτικό Δίκαιο και Εμπορικές ΣυναλλαγέςΒιβλιοθήκη Νομικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-01-30
Συγγραφέας:
Δήμου Σπυριδούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Alexandra Mikroulea, Professor of Commercial Law, Law School, Athens
Πρωτότυπος Τίτλος:
Greenwashing and Competition Law: Addressing Deceptive Environmental Marketing Practices
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
“Greenwashing” και δίκαιο ανταγωνισμού: αντιμετώπιση παραπλανητικών πρακτικών περιβαλλοντικού μάρκετινγκ
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή διερευνά τη σύνδεση του «greenwashing» και του δικαίου του ανταγωνισμού, εξετάζοντας πώς οι παραπλανητικές πρακτικές περιβαλλοντικού μάρκετινγκ υπονομεύουν την αγορά και τις πραγματικές προσπάθειες βιωσιμότητας.
Με την αυξανόμενη έμφαση στην εταιρική υπευθυνότητα, έχουν εισαχθεί κανονιστικά πλαίσια, όπως ο Κανονισμός (EE) 2020/852 (EU Taxonomy Regulation), το Κανονισμός (ΕΕ) 2019/2088 (Sustainable Finance Disclosure Regulation - SFDR), η οδηγία (ΕΕ) 2022/2464 (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) και η οδηγία για τους οικολογικούς ισχυρισμούς (Green Claims Directive), με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Ωστόσο, το «greenwashing» παραμένει μια σημαντική πρόκληση, που επηρεάζει τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις και ευρύτερα την περιβαλλοντική ατζέντα.
Βασικό σημείο της διατριβής είναι ο ρόλος του δικαίου ανταγωνισμού της ΕΕ, ιδίως των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ, στη ρύθμιση των παραπλανητικών ισχυρισμών βιωσιμότητας. Η κρίσιμη εξέλιξη των οριζόντιων κατευθυντήριων γραμμών, οι οποίες αναγνωρίζουν πλέον τις συμφωνίες βιωσιμότητας, διασφαλίζει ότι οι προσπάθειες βιωσιμότητας δεν παρεμποδίζονται από την αυστηρή επιβολή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Το έργο παρέχει επίσης συγκριτική ανάλυση των καινοτόμων εθνικών προσεγγίσεων των αρχών ανταγωνισμού. Η εν λόγω μελέτη καταδεικνύει πώς η καινοτομία και η ρύθμιση μπορούν να συνεργαστούν για να υποστηρίξουν την πραγματική βιωσιμότητα και ταυτόχρονα να καταπολεμήσουν το «greenwashing».
Ένα ειδικό κεφάλαιο εμβαθύνει σε πραγματικά παραδείγματα «greenwashing» και στον τρόπο αντιμετώπισής τους, παρουσιάζοντας τις προκλήσεις και τις απαντήσεις σε διάφορα πλαίσια.
Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το δίκαιο του ανταγωνισμού πρέπει να λειτουργεί παράλληλα με την προστασία των καταναλωτών και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς για να διασφαλίζει μια δίκαιη και διαφανή αγορά, με συνεχή προσαρμογή και αυστηρότερη επιβολή, που είναι αναγκαία για την υποστήριξη της πραγματικής βιωσιμότητας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Δίκαιο – Νομοθεσία
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ιδιωτικό δίκαιο
Εμπορικό Δίκαιο
Λέξεις-κλειδιά:
101 ΣΛΕΕ, 102 ΣΛΕΕ, δίκαιο ανταγωνισμού, παραπλανητικές, πρακτικές, περιβαλλοντικό μάρκετινγκ, βιωσιμότητα
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
88
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.
DIMOU SPYRIDOULA_Greenwashing and Competition Law.pdf
957 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ.pdf
218 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο.