Προσεγγίζοντας το Έργο της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού με Θεατροπαιδαγωγικές Τεχνικές για Εφήβους

Διπλωματική Εργασία uoadl:3463915 186 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική του θεάτρου
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-02-17
Έτος εκπόνησης:
2025
Συγγραφέας:
Κουτρουμάνου Χρυσούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κλειώ Φανουράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Μέλη Συμβουλευτικής Επιτροπής
Ίλια Λακίδου, μέλος ΕΔΙΠ
Βασίλης Ζακόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Προσεγγίζοντας το Έργο της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού με Θεατροπαιδαγωγικές Τεχνικές για Εφήβους
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Προσεγγίζοντας το Έργο της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού με Θεατροπαιδαγωγικές Τεχνικές για Εφήβους
Περίληψη:
Από το τέλος της αρχαιότητας μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα, ο τραγικός Χορός διατηρούσε διεθνώς περιθωριακή θέση στη σκηνική πράξη του αρχαίου δράματος. Στο πλαίσιο των Δελφικών Εορτών το 1927, η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού αναβίωσε τον τραγικό Χορό στην παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη αποκαθιστώντας το Χορό στην αυθεντική του θέση: την πρωταγωνιστική. Συνδέοντας Νεορομαντικά τα θραύσματα από τη μελέτη των παραστάσεων των αρχαϊκών ερυθρόμορφων αγγείων με τα εθνογραφικά στοιχεία των παραδοσιακών χορών, όπως τους γνώρισε ερχόμενη στην Ελλάδα το 1905, η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού κατόρθωσε να αναβιώσει τον αρχαίο Χορό δημιουργώντας την αίσθηση στους θεατές του Προμηθέα Δεσμώτη των Δελφικών Εορτών πως ζωντάνεψαν μπροστά στα μάτια τους τα αρχαία ανάγλυφα. Ταυτόχρονα, η αφοσίωσή της στη χειροποίητη αρχαιοελληνικού τύπου ένδυση και στην υφαντική στον αργαλειό την οδήγησε στη μοναδική ιστορικά σύνδεση της ενδυματολογίας του αρχαίου δράματος με τη χειρωνακτική υφαντική. Για το ερευνητικό μέρος της παρούσας εργασίας, σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση σε μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Γυμνασίου με κεντρικό άξονα τον πυρήνα του έργου της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού. Η ποιοτική ανάλυση των δεδομένων έδειξε ανταπόκριση των μαθητών και μαθητριών, που διδάσκονται κείμενα αρχαίου δράματος ως μέρος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, στις βιωματικές, ερευνητικές και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες της θεατροπαιδαγωγικής παρέμβασης, που συνδέονται με την πρώτη αναβίωση αρχαίου δράματος σε αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα. Τα συμπεράσματα της έρευνας συμπορεύονται με τις βασικές αρχές και τα ζητούμενα των νέων Προγραμμάτων Σπουδών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας που θα εφαρμοστούν από το επόμενο σχολικό έτος.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Εύα Πάλμερ-Σικελιανού, Δελφικές Εορτές, Χορός, υφαντική, αργαλειός, αρχαία αγγεία, θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση, βιωματική διδασκαλία, διερευνητική διδασκαλία, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
94
Αριθμός σελίδων:
215
Εύα Πάλμερ Σικελιανού Διπλωματική Τελική Μορφή ΙΙ (4).pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο