Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσική Εκπαίδευση σε Τυπικά και Άτυπα ΠεριβάλλονταΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-03-21
Συγγραφέας:
Τζαννετάκου Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέποντες Καθηγητές: Τάσος Κολυδάς, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ και
Παύλος Σεργίου, Μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής, Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Τριμελής Επιτροπή: Σμαράγδα Χρυσοστόμου, Καθηγήτρια, Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ,
Αγγελική Τριανταφυλλάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ και
Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Δημιουργικές Προσεγγίσεις και Προεκτάσεις στη Διδακτική της Κιθάρας: Η Σημασία και η Επιρροή τους»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Δημιουργικές Προσεγγίσεις και Προεκτάσεις στη Διδακτική της Κιθάρας: Η Σημασία και η Επιρροή τους»
Περίληψη:
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσική Εκπαίδευση σε Τυπικά και Άτυπα Περιβάλλοντα» του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το κεντρικό θέμα της είναι οι δημιουργικές προσεγγίσεις, προεκτάσεις και τεχνικές που χρησιμοποιούν οι καθηγητές κιθάρας στο ατομικό μάθημα, με σκοπό να το εμπλουτίσουν για την καλύτερη μαθησιακή εμπειρία.
Η μουσική εκπαίδευση, τις περισσότερες φορές, εντάσσεται σε ένα τυπικό πλαίσιο εκπαίδευσης, το οποίο έχει πολλά στοιχεία ακαδημαϊσμού και εν τέλει, υπάρχουν πολύ λίγες ευκαιρίες για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών. Η συνεχής κατάκτηση τεχνικών δεξιοτήτων, αλλά και η κατοχύρωση επιπέδων και γνώσεων είναι απόρροια ολόκληρου του κοινωνικοπολιτικού συστήματος, το οποίο φυσικά έχει αντίκρισμα και στη μουσική εκπαίδευση. Το πρόγραμμα σπουδών, αλλά και ο περιορισμένος χρόνος για ελεύθερες δραστηριότητες είναι μερικοί από τους παράγοντες για τους οποίους, η δημιουργικότητα τείνει να παρακμάζει σε αυτά τα μαθησιακά περιβάλλοντα.
Τα άτομα πολλές φορές φοβούνται να εξερευνήσουν, να πειραματιστούν, να αυτοσχεδιάσουν και να δράσουν ελεύθερα. Νοιώθουν απειλή ότι μπορεί να τους κατακρίνουν ή να κάνουν λάθος. Όμως, όπως αποδεικνύεται, όλα τα παραπάνω, όπως και η ανασφάλεια των ατόμων, είναι κάποιοι από τους χειρότερους εχθρούς της δημιουργικότητας.
Η έννοια της δημιουργικότητας είναι πολύ σημαντική για την εξέλιξη και την ευημερία του ανθρώπου, καθότι αποτελεί παράγοντα επίλυσης πολλών προβλημάτων με την εφαρμογή πρωτότυπων και εφευρετικών λύσεων. Επιπλέον, αποτελεί εργαλείο κριτικής σκέψης, διαχείρισης και απολογισμού πολλών πληροφοριών. Όπως αποδεικνύεται, με την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, τα άτομα αναπτύσσουν δεξιότητες που μπορούν να τους προσφέρουν ψυχική ευεξία, προσαρμοστικότητα και ανθεκτικότητα.
Για αυτούς τους λόγους, είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι δάσκαλοι να προσπαθούν να οξύνουν τη δημιουργικότητα των ατόμων με διάφορες τεχνικές και δραστηριότητες. Πρώτα από όλα όμως, θα πρέπει να έχουν αναπτύξει τη δική τους διδακτική φιλοσοφία, η οποία θα διακρίνεται από ένα ασφαλές και προσιτό μαθησιακό περιβάλλον, στο οποίο ο κάθε μαθητής θα μπορεί να πειραματιστεί και να εμπνευστεί.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με ποιοτική μεθοδολογία και τα εργαλεία συλλογής δεδομένων αποτελούν οι συνεντεύξεις, με συγκεκριμένο δείγμα τους καθηγητές κιθάρας και τους μαθητές τους. Τα δεδομένα που προκύπτουν από τη διαδικασία των συνεντεύξεων αφορούν τα κεντρικά ερωτήματα της έρευνας, τα οποία παρουσιάζονται αναλυτικά παρακάτω και σχετίζονται με τις δημιουργικές προσεγγίσεις που εφαρμόζουν οι καθηγητές, τη στάση των μαθητών απέναντι σε αυτές, το πρόγραμμα σπουδών και τον εμπλουτισμό του.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
δημιουργικότητα, κιθάρα, μουσική, εκπαίδευση, δημιουργική διδασκαλία, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, κατάσταση ροής, διαθεματικότητα, πολυαισθητηριακή μάθηση, ομαδοσυνεργασίες, κίνητρο μάθησης, περιβάλλον μάθησης, διδακτική φιλοσοφία
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77