Μουσική και Φυσικό Τοπίο: Εκφάνσεις του Τοπίου στην Απόλυτη Μουσική του Έντβαρντ Γκριγκ

Πτυχιακή Εργασία uoadl:3475894 6 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-03-19
Έτος εκπόνησης:
2025
Συγγραφέας:
Μπουζιώτη Αλκυόνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Λεβίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια
Μάρκος Τσέτσος, Καθηγητής
Ιάκωβος Σταινχαουερ, Αναπληρωτής Καθηγητή
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μουσική και Φυσικό Τοπίο: Εκφάνσεις του Τοπίου στην Απόλυτη Μουσική του Έντβαρντ Γκριγκ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μουσική και Φυσικό Τοπίο: Εκφάνσεις του Τοπίου στην Απόλυτη Μουσική του Έντβαρντ Γκριγκ
Περίληψη:
Η εργασία εξετάζει τις εκφάνσεις του τοπίου στην μουσική, και συγκεκριμένα στην απόλυτη μουσική, με ιδιαίτερη έμφαση στο έργο του Νορβηγού συνθέτη Έντβαρντ Γκριγκ. Εξετάζονται δηλαδή οι τρόποι με τους οποίους ένα μουσικό έργο μπορεί να μεταδώσει την αίσθηση του φυσικού τοπίου, χωρίς άμεσες εξωμουσικές αναφορές, και έπειτα πώς αυτό επιτυγχάνεται στο έργο του συγκεκριμένου συνθέτη.
Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας, αναλύεται η έννοια του τοπίου και το πώς αυτό γίνεται αντιληπτό, καθώς και η σχέση του με τα εξωμουσικά στοιχεία και την προγραμματική μουσική. Γίνεται αναφορά στο πώς μπορεί να γίνει η σύνδεση του τοπίου, ενός χώρου, με τη μουσική, μια χρονική διαδικασία. Οι εκφάνσεις του τοπίου στη μουσική, προσφέρουν μια γεφύρωση μεταξύ χώρου και χρόνου, μια αίσθηση χώρου μέσω μιας διαδικασίας φαινομενικά χρονικής.
Στο έργο του Έντβαρντ Γκριγκ συναντάται μια πληθώρα μουσικών στοιχείων που υποδεικνύουν το φυσικό τοπίο. Έχοντας ενσωματώσει τους ήχους του τόπου του, ο Γκριγκ τοποθετεί ασυνείδητα τη μουσική του ως μια ηχητική αντανάκλαση του φυσικού περιβάλλοντος της Νορβηγίας.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας γίνεται ανάλυση δύο έργων απόλυτης μουσικής του Γκριγκ, η Σονάτα για βιολί και πιάνο Νο 3, Op. 45 και το Πιάνο Κοντσέρτο Op. 16​, στα οποια αναζητούνται μουσικές αναφορές σχετικές με την έννοια του τοπίου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Φυσικό Τοπίο, Μουσική, Γκριγκ, Νορβηγία, Νορβηγική Μουσική, Απόλυτη Μουσική, Νοσταλγία, Φύση, Χρόνος, Χώρος, Κίνηση, Εξωμουσικά Στοιχεία, Γκριγκ Κονσέρτο για Πιάνο op. 16, Γκριγκ Σονάτα για Βιολί op. 45
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
38
Αριθμός σελίδων:
43
Μουσική και Φυσικό Τοπίο.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο