Ανάπτυξη πειραματικού μοντέλου σε χοίρους για την εκμάθηση βασικών κλινικών δεξιοτήτων, για τη διαχείριση χειρουργικών περιστατικών από φοιτητές ιατρικής

Διδακτορική Διατριβή uoadl:1305660 299 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Χειρουργικής
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2016-05-12
Έτος εκπόνησης:
2016
Συγγραφέας:
Σιδερής Μιχαήλ
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Νικόλαος Αλεξάκης, Κωνσταντίνος Τούτουζας, Γεώργιος Ζωγράφος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη πειραματικού μοντέλου σε χοίρους για την εκμάθηση βασικών κλινικών δεξιοτήτων, για τη διαχείριση χειρουργικών περιστατικών από φοιτητές ιατρικής
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Developing an International Applied Surgical Science and Wet lab course as an undergraduate teaching model – the ESMSC paradigm (Essential Skills in the Management of Surgical Cases)
Περίληψη:
Εισαγωγή:
Το Essential Skills in the Management of Surgical Cases (ESMSC) {Βασικές
Δεξιότητες στη Διαχείριση Χειρουργικών Περιστατικών} είναι ένα διεθνές
σεμινάριο με πρακτική άσκηση βασισμένο σε ζωϊκό πρότυπο χοίρου. Συνδυάζει
διαδραστικές διαλέξεις εφαρμοσμένης χειρουργικής επιστήμης και βασικής
επιστήμης με ενότητες προσομοίωσης που λαμβάνουν χώρα στο εργαστήριο σε
πειρατικά μοντέλα χοίρων. Αποτελείται από δύο in vivo πειράματα, όπου
περιλαμβάνουν επίδειξη ανατομίας και In Vivo μεταμόσχευση καρδιάς, ενώ
περιλαμβάνει ακόμα άλλα τέσσερα ex vivo πειράματα, όπως χειρουργικά ράμματα,
μηχανικός καθαρισμός τραύματος, ενδοφλέβια πρόσβαση, Ανοιχτή Ανάταξη &
Εσωτερική Οστεοσύνθεση Καταγμάτων Άκρας Χείρας.

Υλικά & Μέθοδος:
49 φοιτητές Ιατρικής (Άρρενες, Ν=27, Θήλεις, Ν=22, μέση ηλικία = 23,7 χρόνια),
οι οποίοι βρίσκονται σε κλινικά έτη προπτυχιακών σπουδών, παρακολούθησαν το
σεμινάριο. Από αυτούς το 26,5% (Ν=13) ήταν 3ετείς Φοιτητές του King’s College
του Λονδίνου, ενώ το 73,5% (Ν=36) ήταν φοιτητές Ελληνικών Πανεπιστημίων, από
τους οποίους το 32,7% (Ν=16) ήταν 4ετείς, το 22,4% (Ν=11) ήταν 5ετείς και το
18,4% (Ν=9) 6ετείς. Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε ένα διαγώνισμα 32 ερωτήσεων
πολλαπλής επιλογής πριν και μετά το σεμινάριο, ενώ υποβλήθηκαν μέσω
συγκεκριμένης φόρμας αξιολόγησης σε Άμεση Εκτίμηση των Δεξιοτήτων (DOPS) πριν
και μετά την ολοκλήρωση κάθε ενότητας δεξιοτήτων στο εργαστήριο. Το paired
t-test χρησιμοποιήθηκε για να αξιολογηθεί εάν υπήρχε στατιστικώς σημαντική
βελτίωση. Ερωτηματολόγια Αξιολόγησης του σεμιναρίου με σχόλια από τους
εκπαιδευόμενους συμπληρώθηκαν για όλο το σεμινάριο.

Σκοπός:
Να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα μιας του συνδυασμού της εφαρμοσμένης
χειρουργικής επιστήμης και του wet lab σεμιναρίου προσομοίωσης ως μοντέλο
διδασκαλίας για χειρουργικές δεξιότητες σε προπτυχιακό επίπεδο.

Αποτελέσματα:
Η γενική ιδέα του σεμιναρίου θεωρήθηκε πως είναι αποτελεσματική από τους
συμμετέχοντες (9.42/10, min=7, max=10, SD=0.72), οι οποίοι πιστεύουν ότι αυτό
θα μπορούσε να αναπτύξει την ικανότητά τους να διαχειρίζονται χειρουργικά
περιστατικά (9.50/10, min=7, max=10, SD=0.86), ενώ επίσης θα προτιμούσαν κάτι
τέτοιο να είναι μέρος του Προγράμματος Σπουδών της εκάστοτε Ιατρικής που
φοιτούν (9.78/10, min, min=7, max=10, SD=0.61). Η μέση βαθμολογία στο
διαγώνισμα των ερωτήσεων πολλαπλής απάντησης βελτιώθηκε κατά 2,33 με άριστα το
32 (15.33 versus 18.00, p<0.005). Οι ικανότητες στις χειρουργικές δεξιότητες
βρέθηκε ότι βελτιώθηκαν στατιστικώς σημαντικά. (p<0.005 για όλα τις paired
t-test συσχετίσεις για το in vivo και το ex vivo μοντέλο).


Συμπεράσματα:
Το ESMSC φαίνεται πως είναι ένα αποτελεσματικό μοντέλο διδασκαλίας, το οποίο
βελτιώνει την κατανόηση της χειρουργικής προσέγγισης και των βασικών
χειρουργικών δεξιοτήτων. Τα in vivo μοντέλα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν
δυνητικά ως το βήμα παραπάνω στην Προπτυχιακή Χειρουργική Εκπαίδευση. Η
συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων θα προτιμούσε αυτό να αποτελεί κομμάτι του
Προγράμματος Σπουδών της εκάστοτε Ιατρικής Σχολής που φοιτούν
Λέξεις-κλειδιά:
Προπτυχιακή Χειρουργική Εκπαίδευση, Προσομοίωση Wet lab, Προσωμοίωση In Vivo, Χειρουργική Επιστήμη, Προσωμοίωση Ex Vivo
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
189
Αριθμός σελίδων:
286