Αστικό περιβάλλον και Μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Διπλωματική Εργασία uoadl:1332431 514 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Στρατηγικές Διαχείρισης Περιβάλλοντος
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-03-05
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Χαλβαντζή Ευσταθία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ιωάννα Κουφάκη, Δρ. Νομικής, Δικηγόρος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αστικό περιβάλλον και Μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αστικό περιβάλλον και Μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Περίληψη:
Οι ευρωπαϊκές πόλεις συγκεντρώνουν περίπου το 73% του συνολικού πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από αυτές προέρχεται σχεδόν το 85% του ΑΕΠ της. Καθώς συνιστούν τους πυρήνες των μηχανισμών ανάπτυξης, των ευκαιριών απασχόλησης και των μεγάλων επενδύσεων, απαιτούν ένα σύστημα αποτελεσματικών μεταφορών, τόσο για τη στήριξη της οικονομία τους όσο και για την εξυπηρέτηση και ευημερία των κατοίκων τους. Τα υφιστάμενα συστήματα, όμως, παρουσιάζουν μια αυξανόμενη αναποτελεσματικότητα και δυσκολίες διαχείρισης με βαρύνουσες επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην οικονομία και φυσικά στο περιβάλλον. Ατμοσφαιρική ρύπανση, κλιματολογικές αλλαγές, επιβάρυνση της δημόσιας υγείας, ηχορύπανση, υποβάθμιση του τοπίου, κυκλοφοριακός κορεσμός, ατυχήματα – όλα απόρροια του τομέα των μεταφορών και της «αγάπης» των πολιτών συγκεκριμένα για το αυτοκίνητο, η μαζική χρήση του οποίου αποτελεί και την σημαντικότερη συνεισφορά στη ρύπανση των αστικών περιοχών.
Η παρούσα εργασία, αφού αναλύσει τις εν λόγω επιπτώσεις στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις, εν συνεχεία εστιάζει στην παρουσίαση της εξέλιξης της νομοθεσίας της ΕΕ, ήδη από τη δεκαετία του 1990, σε θέματα αστικού περιβάλλοντος και μεταφορών. Παράλληλα, αναπτύσσονται οι σχετικές νομοθεσίες περί ατμοσφαιρικού αέρα, κλίματος και ενέργειας, προδιαγραφών οχημάτων-καυσίμων-υποδομών και νέων τεχνολογιών, οι οποίες ενσωματώνονται με τις δύο κύριες έννοιες για την ανάπτυξη συνεκτικών πολιτικών υπό της επιταγές της «Αειφόρου Ανάπτυξης».
Φτάνοντας πιο κοντά στο σήμερα, η προσοχή στρέφεται στον όρο της «Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας» και στην ανάγκη ενός ξεκάθαρου οράματος για το οποίο κάνουν λόγο τα «Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας» (ΣΒΑΚ), ενός εργαλείου που υιοθετούν όλο και περισσότερες πόλεις στην Ευρώπη και που οσονούπω θα τεθεί σε εφαρμογή και από τις ελληνικές πόλεις.
Επιπλέον, παρουσιάζονται οι νέες εξελίξεις στον τομέα έρευνας και καινοτομίας που αναμένεται να προωθηθούν προσεχώς, οι οποίες θα συμβάλουν στην μετάβαση των πόλεων προς τη βιωσιμότητα και θα τις φέρουν πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ, μέσω «καθαρών» και «ευφυών» συστημάτων μεταφοράς και τεχνολογικών καινοτομιών σε υποδομές και δίκτυα, αλλά και όσον αφορά νέες μορφές οργάνωσης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.
Η διπλωματική εργασία ολοκληρώνεται με μια σύντομη παρουσίαση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ελλάδα και κάποιων προβληματισμών, κυρίως σχετικά με τις γραμμές πολιτικής και τη μελλοντική εκπόνηση των ΣΒΑΚ και καταλήγει σε γενικά συμπεράσματα που προέκυψαν κατά τη διαδικασία έρευνας και συγγραφής με στόχο την ανάδειξη της μείζονος σημασίας του ζητήματος των αστικών μεταφορών ως ένα από τα κρισιμότερα για το μέλλον τόσο των σύγχρονων κοινωνιών, όσο και για το μέλλον του πλανήτη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Γεωλογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αστικό περιβάλλον, αστικές μεταφορές, επιπτώσεις, ποιότητα ζωής, ατμοσφαιρική ρύπανση, κλίμα και ενέργεια, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΕΕ, ευρωπαϊκή νομοθεσία, πολιτική, βιώσιμη αστική κινητικότητα, Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ΣΒΑΚ, καθαρά καύσιμα, ευφυή συστήματα μεταφορών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
71
Αριθμός σελίδων:
99
ΧΑΛΒΑΝΤΖΗ_edcm.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο