Εκφράσεις χώρου στις περιγραφές εικόνας από αλβανόφωνους ομιλητές της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:1518926 684 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-05-18
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Ρεμούνδου Σταματίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ιακώβου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τομέας Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Αμαλία Μόζερ, Καθηγήτρια, Τομέας Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Μπέλλα, Τομέας Γλωσσολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκφράσεις χώρου στις περιγραφές εικόνας από αλβανόφωνους ομιλητές της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκφράσεις χώρου στις περιγραφές εικόνας από αλβανόφωνους ομιλητές της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
Περίληψη:
Η συγκεκριμένη εργασία ασχολείται με τη γλωσσική έννοια του χώρου. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν ενήλικες ομιλητές με μητρική γλώσσα την αλβανική και ξένη γλώσσα την ελληνική οι οποίοι περιέγραψαν μία εικόνα σε κάποιον που δεν μπορούσε να τη δει. Τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης εργασίας είχαν δύο πηγές προέλευσης, τη διδακτορική διατριβή της Βασιλικής Κάντζου (2010) και τη προσωπική συλλογή δεδομένων.
Τα ερευνητικά ερωτήματα που μελετήθηκαν ήταν το μήκος των περιγραφικών κειμένων και η πυκνότητα των χωροταξικών πληροφοριών ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, το είδος των τοπικών εκφράσεων ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ παιδιών και ενηλίκων με την ίδια μητρική γλώσσα (Αλβανική) και ο ρόλος του επιπέδου γλωσσομάθειας στα περιγραφικά κείμενα.
Παρατηρήθηκε ότι το μήκος των περιγραφικών κειμένων και η πυκνότητα των πληροφοριών χώρου πληθαίνουν όσο αυξάνεται το επίπεδο γλωσσομάθειας των ομιλητών. Όλοι οι ομιλητές κωδικοποιούν τις έννοιες της τοπολογίας και της προβολής με ορισμένες ατομικές διαφορές. Όσον αφορά τις τοπολογικές έννοιες, οι ομιλητές κωδικοποιούν περισσότερο τις έννοιες της συμπερίληψης – ουδέτερης τοποθέτησης, της δείξης και της εγγύτητας – γειτνίασης. Όσον αφορά τις προβολικές έννοιες, οι ομιλητές προτιμούν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικούς άξονες ανάλογα με το επίπεδό τους.
Επίσης, παρατηρήθηκαν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των παιδιών και των ενηλίκων στις παραγωγές τους φανερώνοντας ότι παρά την ίδια μητρική γλώσσα (αλβανική) και την ίδια ξένη γλώσσα (ελληνική), η ηλικία, οι εμπειρίες και η ανάπτυξη παίζουν καθοριστικό ρόλο ως προς την παραγωγή του κειμενικού είδους της περιγραφής. Τέλος, ο ρόλος του επιπέδου γλωσσομάθειας των ομιλητών ως προς τις επιλογές που κάνουν για να περιγράψουν την εικόνα είναι πολύ σημαντικός, καθώς καθορίζει το πώς θα την περιγράψουν, τα γλωσσικά μέσα που θα χρησιμοποιήσουν και αν θα κάνουν λάθη ή όχι κατά την προφορική τους παραγωγή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλωσσολογία
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ελληνική γλώσσα
Λέξεις-κλειδιά:
χωρικές εκφράσεις, τοπολογικές και προβολικές εκφράσεις, στατικός χώρος, περιγραφή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
54
Αριθμός σελίδων:
165
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_Ρεμούνδου_Σταματινα.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.