Μελέτη της χρήσης του άρθρου σε σώμα κειμένων προφορικού λόγου μαθητών της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2317949 626 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-03
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Μπερέτη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ιακώβου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Διονύσιος Γούτσος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Βασίλειος Σπυρόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μελέτη της χρήσης του άρθρου σε σώμα κειμένων προφορικού λόγου μαθητών της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μελέτη της χρήσης του άρθρου σε σώμα κειμένων προφορικού λόγου μαθητών της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας
Περίληψη:
Στη διαγλώσσα της Ελληνικής συχνά παρατηρείται ποικιλότητα στη χρήση του άρθρου ακόμα και από μαθητές στο προχωρημένο επίπεδο. Ερμηνείες για αυτό το φαινόμενο έχουν αναζητηθεί εντός του πλαισίου της γενετικής γραμματικής και συγκεκριμένα της ικανότητας των ενήλικων μαθητών να κατακτήσουν τα ερμηνεύσιμα και μη ερμηνεύσιμα χαρακτηριστικά που δεν υπάρχουν στη Γ1 τους. Η παρούσα διπλωματική εργασία είναι μια μελέτη της χρήσης του οριστικού και αόριστου άρθρου βασισμένη σε σώμα κειμένων προφορικού λόγου 75 μαθητών της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας με 13 διαφορετικές μητρικές γλώσσες σε 3 επίπεδα γλωσσομάθειας. Συγκρίνονται δύο ομάδες μαθητών, στη μια η Γ1 των μαθητών περιλαμβάνει τη γραμματική κατηγορία του άρθρου ενώ στην άλλη η Γ1 δεν την περιλαμβάνει. Τα δεδομένα έδειξαν ότι η ποικιλότητα και στις δύο ομάδες έχει κατά κύριο λόγο τη μορφή της παράλειψης του άρθρου σε ορισμένα υποχρεωτικά περιβάλλοντα εμφάνισης. Τα λάθη οφείλονται εν μέρει στην παρεμβολή από τη Γ1 και στο επίπεδο γλωσσομάθειας. Όμως, ο κύριος παράγοντας που οδηγεί σε λάθη ακόμα και στο προχωρημένο επίπεδο σχετίζεται με την ίδια τη φύση του άρθρου στα νέα ελληνικά (Γ2) και τις σημασιολογικές/πραγματολογικές λειτουργίες που επιτελεί στην επικοινωνία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
κατάκτηση δεύτερης γλώσσας, ποικιλότητα, ανάλυση λαθών, διαγλώσσα, μαθητικό σώμα κειμένων, υπόθεση ερμηνευσιμότητας, Ελληνικά ως Γ2
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
68
Αριθμός σελίδων:
72
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

diplomatiki ergasia_bereti.pdf
896 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.