Το πρόγραμμα "Δυνατό Ξεκίνημα": εξέταση της βιωσιμότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος προαγωγής ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία, και των οργανωτικών παραγόντων που την επηρεάζουν

Διπλωματική Εργασία uoadl:2587934 662 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διατμηματικό ΠΜΣ Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-01-10
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Πατσίκα Ευθυμία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ιωάννης Τούντας, Καθηγητής, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Γιαννακόπουλος, Διδάκτωρ, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου, Αν. Καθηγήτρια, ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το πρόγραμμα "Δυνατό Ξεκίνημα": εξέταση της βιωσιμότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος προαγωγής ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία, και των οργανωτικών παραγόντων που την επηρεάζουν
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το πρόγραμμα "Δυνατό Ξεκίνημα": εξέταση της βιωσιμότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος προαγωγής ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία, και των οργανωτικών παραγόντων που την επηρεάζουν
Περίληψη:
Εισαγωγή: Για το παιδί, η πρώτη παιδική ηλικία (2-6 ετών) είναι η πιο δημιουργική,
καθώς αναπτύσσονται όλες οι κοινωνικές, συναισθηματικές και γνωστικές
δεξιότητες. Η υγιής ανάπτυξη αυτών εξασφαλίζει οφέλη τόσο για την προσχολική
ηλικία, όσο και για τη μετέπειτα ζωή. Σήμερα, υπάρχει πληθώρα επιτυχημένων
παρεμβάσεων και προγραμμάτων για την προαγωγή της κοινωνικοσυναισθηματικής
ανάπτυξης κατά την πρώτη παιδική ηλικία, ειδικά σχεδιασμένα για εφαρμογή στην
σχολική τάξη καθώς, ο ρόλος του παιδικού σταθμού και του παιδαγωγού στην υγιή
κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών θεωρείται κομβικής σημασίας. Η
βιωσιμότητά αυτών των προγραμμάτων είναι κομβικής σημασίας για συνεχή και
μακροπρόθεσμα οφέλη στα παιδιά. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση
του βαθμού βιωσιμότητας του προγράμματος προαγωγής της
κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής ηλικίας «Δυνατό
Ξεκίνημα – Strong Start» και των παραγόντων πλαισίου (ή οργανωτικών
παραγόντων) που επηρεάζουν την συνέχιση ή μη της εφαρμογής του προγράμματος.
Μέθοδος: Ο άνωθεν σκοπός επιτεύχθηκε μέσω της ποιοτικής μεθόδου, και
συγκεκριμένα μέσω πέντε ερωτήσεων ανοιχτού τύπου σε δείγμα 17 παιδαγωγών του
πληθυσμού του ερευνητικού προγράμματος προαγωγής της ψυχοκοινωνικής
ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία σε δομές παιδικής εκπαίδευσης και φροντίδας
«2με6», και συγκεκριμένα των παιδαγωγών που εφάρμοσαν το πρόγραμμα «Δυνατό
Ξεκίνημα». Οι ερωτήσεις απαντήθηκαν μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου, και συντάχθηκαν με βάση τα ερευνητικά ερωτήματα που θέσαμε.
Αποτελέσματα: Τα ευρήματα ανέδειξαν την ολική ή μερική βιωσιμότητα του
προγράμματος «Δυνατό Ξεκίνημα» στην πλειοψηφία του δείγματος. Η πλειοψηφία
του δείγματος ανέφερε εμπόδια και διευκολύνσεις για τη διατήρηση της εφαρμογής
του προγράμματος που αφορούσαν στο πρόγραμμα, ενώ ισχυρής επιρροής
παράγοντες για τη βιωσιμότητα συνέστησαν και τα εμπόδια και οι διευκολύνσεις που
αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας του παιδικού σταθμού με πάνω από το 50% του
δείγματος να τους εντοπίζει. Γνώσεις και οφέλη από το πρόγραμμα αναφέρθηκαν από
όλες τις παιδαγωγούς του δείγματος, και ενώ αυτά αποτελούν σύμφωνα με τη διεθνή
βιβλιογραφία παράγοντες προώθησης της βιωσιμότητας, στην παρούσα μελέτη δεν
φάνηκε να την εξασφαλίζουν για όλο το δείγμα.
Συμπεράσματα: Η διαπιστωθείσα βιωσιμότητα αποτελεί ένα ενθαρρυντικό εύρημα,
δεδομένου ότι η εφαρμογή του προγράμματος «Δυνατό Ξεκίνημα» δεν είναι πλέον
υποχρεωτική, η χρηματοδότηση έχει λήξει και δεν υφίσταται κάποιο σύστημα
υποστήριξης της βιωσιμότητας. Ακόμη, η παρούσα μελέτη επιβεβαίωσε την ισχυρή
επιρροή των παραγόντων πλαισίου στη βιωσιμότητα ενός προγράμματος, όπως αυτοί
υποδεικνύονται από τη διεθνή βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Kοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, Βιωσιμότητα, Δυνατό ξεκίνημα, Προσχολική ηλικία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
62
Αριθμός σελίδων:
87
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Efthymia Patsika Master.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.