Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημητροπούλου Παναγιώτα, Επίκουρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης
Φιλιππάτου Διαμάντω, Επίκουρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Τάνταρος Σπυρίδων, Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα μελέτησε τις σχέσεις μεταξύ της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (ΣΝ) ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, των κινήτρων μάθησης και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Γυμνασίου. Επιπλέον, μελετήθηκε η επίδραση της ηλικίας, της επίδοσης αλλά και της οικογενειακής κατάστασης των μαθητών, ως προς τις τρεις αυτές μεταβλητές, ενώ τέλος, έγινε μία προσπάθεια για πρόβλεψη των κινήτρων και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων από τη ΣΝ. Το δείγμα αποτέλεσαν 204 μαθητές που φοιτούσαν στην Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου, τριών διαφορετικών σχολείων του νομού Αττικής.
Τα μέσα συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν ήταν τα εξής: α) το ερωτηματολόγιο των δημογραφικών στοιχείων, β) το ερωτηματολόγιο για τη μέτρηση της αντιληπτής Συναισθηματικής Νοημοσύνης «Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Adolescent Short Form, TEIQue-ASF» (Petrides, Sangareau, Furnham, & Frederickson, 2006), γ) το ερωτηματολόγιο για τα κίνητρα μάθησης «Motivation Strategies for Learning Questionnaire, MSLQ» (Pintrich & DeGroot, 1990) και δ) το ερωτηματολόγιο για τα ακαδημαϊκά συναισθήματα «The Achievement Emotions Questionnaire: Validation for Pre-adolescent Students, AEQ- Pre- Adolescents» (Peixoto, Mata, Monteiro & Sanches, 2015).
Τα ευρήματα έδειξαν πως η αντιληπτή ΣΝ σχετίζεται θετικά με δύο διαστάσεις των κινήτρων, την αυτοαποτελεσματικότητα (ΑΑ) και την αξία έργου (ΑΕ), αλλά και με τα θετικά ακαδημαϊκά συναισθήματα στην τάξη και στο διαγώνισμα. Αρνητική συνάφεια παρατηρήθηκε μεταξύ της ΣΝ και του άγχους εξέτασης (ΑΕΞ) ως παράγοντα των κινήτρων, όπως συνέβη και με τα υπόλοιπα αρνητικά συναισθήματα. Ακόμη, η ΑΑ και η ΑΕ συνδέθηκαν θετικά με τα θετικά συναισθήματα, ενώ παρουσίασαν αρνητική συνάφεια με τα αρνητικά. Επίσης, φάνηκε πως ο παράγοντας της σχολικής επίδοσης ήταν υπαίτιος για σημαντικότερες διαφοροποιήσεις απ’ ότι ο παράγοντας της ηλικίας, ως προς την ΑΑ, την ΑΕ, τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα και στις δύο συνθήκες. Αντιθέτως, οι απαντήσεις των μαθητών δε φάνηκε να διαφοροποιούνται ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση. Τέλος, η ΣΝ προέβλεψε σε μεγαλύτερο βαθμό την ΑΑ και κάποια θετικά από τα ακαδημαϊκά συναισθήματα, ενώ σε μικρότερο βαθμό το ΑΕΞ και τα υπόλοιπα αρνητικά.
Λέξεις-κλειδιά:
γυμνάσιο, συναισθηματική νοημοσύνη, κίνητρα, ακαδημαϊκά συναισθήματα