Ο Θ. Ν. Συναδινός και η παρουσία του στο ελληνικό θέατρο

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2773186 540 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-06-18
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σταματογιαννάκη Κωνσταντίνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Κυριακή Πετράκου, Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρυσόθεμις Σταματοπούλου-Βασιλάκου, Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πλάτων Μαυρομούστακος, Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ευανθία Στιβανάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γιώργος Π. Πεφάνης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γωγώ Βαρζελιώτη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γρηγόρης Ιωαννίδης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο Θ. Ν. Συναδινός και η παρουσία του στο ελληνικό θέατρο
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο Θ. Ν. Συναδινός και η παρουσία του στο ελληνικό θέατρο
Περίληψη:
Η εργασία πραγματεύεται τη συνεισφορά του Θ. Ν. Συναδινού (1878;─1959) στο ελληνικό θέατρο. Εξετάζει την περίπτωση ενός ανθρώπου του θεάτρου, που ενώ στη μεσοπολεμική εποχή ήταν πολύπλευρα εξέχων, στα μεταπολεμικά χρόνια πέρασε σταδιακά στη λήθη. Στοχεύει να καταγράψει, να περιγράψει, να τοποθετήσει στο ιστορικό τους πλαίσιο και ν’ αποτιμήσει, τόσο το συγγραφικό έργο του όσο και την παράλληλη, πολυσχιδή ενασχόλησή του με την τέχνη της σκηνής.
Η έρευνα στηρίχτηκε σε μεγάλο βαθμό στο αρχείο Θ. Ν. Συναδινού, που φυλάσσεται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ). Με δεδομένη την αποσπασματική και χασματική φύση των αρχείων, περαιτέρω έρευνα έγινε σε αρχεία ιδιωτών, συλλόγων και οργανισμών με τους οποίους ο Συναδινός είχε συνδεθεί, σε θεατρικές, κινηματογραφικές και μουσικές συλλογές, στον ημερήσιο και τον περιοδικό Τύπο και στη διαθέσιμη βιβλιογραφία.
Τα εφτά κεφάλαια της εργασίας μελετούν ισάριθμες περιόδους της πορείας του Συναδινού στο θέατρο. Τα θεατρικά έργα του εξετάζονται με χρονολογική σειρά της πρώτης σκηνικής παρουσίασής τους. Η σειρά αυτή κρίθηκε η πιο πρόσφορη, λόγω της σταθερής πεποίθησης του Συναδινού ότι το θεατρικό έργο κρίνεται κι αξιολογείται στη σκηνή, αλλά και γιατί η δική του δραματουργική παραγωγή συνδέεται άρρηκτα με το εκάστοτε ιστορικό και καλλιτεχνικό της πλαίσιο, καθώς και με το «παρών» του ίδιου του Συναδινού στις γύρω από το θέατρο ζυμώσεις και διεργασίες κάθε περιόδου. Το «παρών» αυτό καταγράφεται και σχολιάζεται πλάι στα έργα που μελετά το κάθε κεφάλαιο.
Τα Συμπεράσματα συνοψίζουν την πορεία του Συναδινού στο θέατρο· ανακεφαλαιώνουν την παρουσία και τη δράση του· παρουσιάζουν σφαιρικά τη συγγραφική παραγωγή του και χαρτογραφούν τις περιπλανήσεις του, τους πειραματισμούς του και την αναμέτρησή του με διαφορετικά είδη σκηνικής γραφής· επισημαίνουν τη μαθητεία του στο θέατρο, τα πρότυπά του, τις θεωρητικές απόψεις και τις αισθητικές προτιμήσεις του· επισημαίνουν σημαντικούς σταθμούς στην οργανωτική και διοικητική δράση του στο χώρο της σκηνής κι αποτιμούν τη συνολική προσφορά του στο ελληνικό θέατρο του καιρού του.
Η εργασία συμπληρώνεται με παράρτημα σε τέσσερα μέρη, επιλογή φωτογραφικού και εικονογραφικού υλικού, καταγραφή των πηγών και της βιβλιογραφίας και ευρετήρια κύριων ονομάτων και τίτλων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Θ. Ν. Συναδινός, Νεοελληνικό θέατρο, Ελληνική δραματουργία, Μεσοπόλεμος, Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
44
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
2095
Αριθμός σελίδων:
640
Stamatoyannaki phd.pdf (7 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο