Απόψεις και αντιλήψεις των μαθητών Ρομά και των οικογενειών τους απέναντι στο θεσμό του σχολείου. Η περίπτωση ενός Δημοτικού σχολείου του Γέρακα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2807510 493 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-01-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τυράσκη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χρήστος Παρθένης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικής, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Παπακωνσταντίνου, Καθηγητής Παιδαγωγικής, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Φραγκούλης, Διδάκτωρ, ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απόψεις και αντιλήψεις των μαθητών Ρομά και των οικογενειών τους απέναντι στο θεσμό του σχολείου. Η περίπτωση ενός Δημοτικού σχολείου του Γέρακα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απόψεις και αντιλήψεις των μαθητών Ρομά και των οικογενειών τους απέναντι στο θεσμό του σχολείου. Η περίπτωση ενός Δημοτικού σχολείου του Γέρακα
Περίληψη:
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ενταξιακή κατεύθυνση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης που θα πρέπει να απευθύνεται σε όλα τα παιδιά ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή και διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες. Το σχολείο στόχο έχει να εκπαιδεύσει όλους τους μαθητές στην απόκτηση γνώσεων, στάσεων και ικανοτήτων.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση, ο εντοπισμός και η ερμηνεία των αντιλήψεων των γονέων και των μαθητών Ρομά απέναντι στο σχολείο καθώς και η ανάδειξη των παραγόντων που οδήγησαν στις συγκεκριμένες απόψεις και συμπεριφορές.
Για τις ανάγκες της εργασίας πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με 6 γονείς (3 άνδρες και 3 γυναίκες) μαθητών Ρομά ενός Δημοτικού σχολείου της περιοχής του Γέρακα. Οι συνεντεύξεις μαγνητοφωνήθηκαν και στην συνέχεια απομαγνητοφωνήθηκαν, καταγράφηκαν και επεξεργάστηκαν. Παράλληλα διενεργήθηκε συμμετοχική παρατήρηση 5 ημερών σε μαθητές Ρομά των τάξεων Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ που φοιτούν στο σχολείο. Ο παρατηρητής-ερευνητής ήταν δασκάλα του Δημοτικού σχολείου της περιοχής του Γέρακα. Η έρευνα διενεργήθηκε τον Φεβρουάριο και Μάρτιο 2018.
Από την έρευνα φάνηκε ότι οι γονείς Ρομά έχουν κατανοήσει την σημαντικότητα και την αξία του σχολείου καθώς και την ανάγκη να μορφωθούν τα παιδιά τους. Για τον λόγο αυτό παρακινούν τα παιδιά τους να συμμετέχουν στις σχολικές εκδηλώσεις ενώ παράλληλα δεν τους επιτρέπουν να απουσιάζουν. Όλοι οι γονείς συμφώνησαν ότι η εκπαίδευση είναι απαραίτητη προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά τους. Κάποιοι μάλιστα είναι πρόθυμοι να στηρίξουν τα παιδιά τους αν αυτά θελήσουν να προχωρήσουν σε σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καλές φαίνεται να είναι οι σχέσεις των γονέων Ρομά με τους εκπαιδευτικούς, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μια περαιτέρω αλλαγή της στάσης των γονέων για την σημασία της σχολικής εκπαίδευσης. Με τους μη Ρομά γονείς οι σχέσεις διατηρούνται σε τυπικό επίπεδο, αναγνωρίζεται όμως η αναγκαία προσέγγιση με την ευρύτερη τοπική κοινωνία. Τα παιδιά κάνουν παρέα και με μη Ρομά παιδιά και αναπτύσσουν έναν υψηλό βαθμό εξοικείωσης, συμμορφώνονται με τους σχολικούς κανόνες και τις υποδείξεις και αντιμετωπίζονται ισότιμα με τα υπόλοιπα παιδιά.
Φαίνεται λοιπόν ότι για να είναι επιτυχής η εκπαίδευση και η ένταξη των παιδιών Ρομά θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων και παιδιών. Βασικό στοιχείο είναι ο ενταξιακός χαρακτήρας της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης που πρέπει να απευθύνεται σε όλα τα παιδιά και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Ρομά, διαπολιτισμική εκπαίδευση, ένταξη, αντιλήψεις, στερεότυπα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
97
Αριθμός σελίδων:
108
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική_Τυράσκη.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.