Πραγματολογικές Δεξιότητες σε Παιδιά με ΔΑΦ. Η Χρήση Οπτικού Υλικού για την Κατανόηση των Παρομοιώσεων.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2815501 505 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λογοθεραπεία - Συμβουλευτική
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-10-30
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Πασχοπούλου Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Αντωνίου Αλέξανδρος-Σταμάτιος, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Γαλανάκη Ευαγγελία, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πραγματολογικές Δεξιότητες σε Παιδιά με ΔΑΦ. Η Χρήση Οπτικού Υλικού για την Κατανόηση των Παρομοιώσεων.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πραγματολογικές Δεξιότητες σε Παιδιά με ΔΑΦ. Η Χρήση Οπτικού Υλικού για την Κατανόηση των Παρομοιώσεων.
Περίληψη:
Η Πραγματολογία ως κλάδος της Γλωσσολογίας, μελετά τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος καθίσταται κοινωνικό ον. Συγκεκριμένα, πραγματολογική ικανότητα του ανθρώπου είναι η κατανοήση της σημασίας του λόγου των άλλων, είτε είναι κυριολεκτικός είτε μεταφορικός, και η συγκρότηση της σκέψης και της γλώσσας στο άτομο με σκοπό την πραγματοποίηση της επικοινωνίας. Η αξιολόγηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων δίνει σημαντικές πληροφορίες στη διαγνωστική διαδικασία γι’ αυτό χρησιμοποιείται ευρέως για τη διαφοροδιάγνωση των διάχυτων διαταραχών της ανάπτυξης σε σχέση με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.
Σκοπός της έρευνας είναι η κατανόηση των παρομοιώσεων από μαθητές με Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας (ΑΥΛ), με τη χρήση ειδικά διαμορφωμένου οπτικού υλικού σε μορφή Power Point. Το οπτικό υλικό χορηγήθηκε σε περιορισμένο δείγμα παιδιών (N=10) ηλικίας 7-9 ετών και η έρευνα διήρκησε τρεις (3) μήνες και δεν στηρίχθηκε σε σταθμισμένο τεστ.
Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τη δυσκολία των παιδιών με ΔΑΦ υψηλής λειτουργικότητας στον πραγματολογικό τομέα. Διαπιστώθηκε, όμως, ότι η εφαρμογή ενισχυμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με στόχο την ανάπτυξη της οπτικής και ακουστικής τους αντίληψης, των κοινωνικών τους δεξιοτήτων και τη χρήση των γνωστικών τους λειτουργιών, συνέβαλε στη διαδικασία της έρευνας. Η χρήση οπτικού υλικού, με τη μορφή παρουσίασης των δεδομένων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, διασφαλίζοντας την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, συνέβαλε στο να κατανοήσουν με μεγαλύτερη ευκολία τις παρομοιώσεις, που απαιτούν συγκεκριμένη σκέψη (έννοιες ουσιαστικών και επιθέτων οικείες σε αυτούς) και όχι τις παρομοιώσεις που απαιτούν αφηρημένο τρόπο σκέψης.
Ολοκληρώνοντας, κρίνεται σκόπιμη η ανάγκη συστηματικής μελέτης και έρευνας στον αυτισμό, ως προς τις πραγματολογικές δεξιότητες των παιδιών, ώστε να ανιχνεύονται έγκαιρα και να αξιολογούνται με βάση περισσότερες παραμέτρους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ειδική Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: Λόγος, Επικοινωνία, Αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Πραγματολογία- Πραγματολογικές δεξιότητες, Μη κυριολεκτική γλώσσα, Επίθετα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
65
Αριθμός σελίδων:
104
Διπλωματική εργασία Αικατερίνης Πασχοπούλου.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο