Διαχείριση ψηφιακής γνώσης και πληροφορίας: εμπειρική μελέτη σε μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ

Διπλωματική Εργασία uoadl:2818882 380 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-07
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Ειρήνη Θάνου
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αγγελική Βουδούρη-Αρτίκη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης Καθηγητής ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Γεώργιος Μπαραλής Αν. Καθηγητής ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαχείριση ψηφιακής γνώσης και πληροφορίας: εμπειρική μελέτη σε μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαχείριση ψηφιακής γνώσης και πληροφορίας: εμπειρική μελέτη σε μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει το επίπεδο χρήσης ψηφιακών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών και πηγών ακαδημαϊκής πληροφόρησης από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην έρευνα που διεξήχθη με ερωτηματολόγιο συμμετείχαν 54 προπτυχιακοί και 55 μεταπτυχιακοί φοιτητές (σύνολο 109) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν μεταξύ άλλων ότι οι φοιτητές επισκέπτονται σε μικρό βαθμό τη βιβλιοθήκη αλλά και δεν χρησιμοποιούν πολύ συχνά τον ηλεκτρονικό κατάλογο της βιβλιοθήκης καθώς επίσης κι άλλες γνωστές βάσεις δεδομένων ή ψηφιακών πηγών. Οι φοιτητές σε γενικό βαθμό έχουν ικανοποιητικό επίπεδο βασικών δεξιοτήτων αναζήτησης ψηφιακών πηγών και πληροφοριών για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Αυτό που έχει ιδιαίτερη αξία στα αποτελέσματα είναι ότι οι φοιτητές απευθύνονται σε σχετικά μικρό βαθμό στους βιβλιοθηκονόμους για αναζήτηση ψηφιακών πηγών ενώ απευθύνονται περισσότερο στους συμφοιτητές τους/φίλους τους και στους καθηγητές τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν μεταξύ άλλων ότι ο υπολογιστής του σπιτιού και για τις δύο κατηγορίες φοιτητών αποτελεί το σημαντικότερο μέσο πρόσβασης για ενημέρωση και αναζήτηση ψηφιακών πηγών και πληροφοριών. Ένα άλλο εύρημα της εργασίας είναι ότι οι φοιτητές χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό κριτήρια αξιολόγησης των ψηφιακών πηγών και πληροφοριών όπως σε ποιον ανήκει η ιστοσελίδα καθώς και η επιστημονική ιδιότητα του συγγραφέα. Στα σημαντικά αποτελέσματα συμπεριλαμβάνονται οι θετικές στάσεις των φοιτητών απέναντι στην ευκολία χρήσης ψηφιακών πηγών και πληροφοριών, αλλά και ως προς τη χρησιμότητα των ψηφιακών πηγών και πληροφοριών που χρησιμοποιούν. Η παρούσα έρευνα έδειξε επίσης ότι οι φοιτητές πιστεύουν πως υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα που τους εμποδίζουν στην πλήρη πρόσβαση και αναζήτηση της ψηφιακής γνώσης και πληροφορίας. Η μη διαθεσιμότητα υπολογιστών αλλά και η έλλειψη σε μεγάλο βαθμό δωρεάν ψηφιακών βιβλίων καθώς και η έλλειψη προσωπικού για βοήθεια αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα. Γενικά η παρούσα έρευνα έδειξε ότι οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές επιθυμούν να επιμορφωθούν σε διάφορες πτυχές των ψηφιακών πηγών ή πιστεύουν ότι η ύπαρξη κάποιων συνθηκών θα τους διευκολύνουν σε αυτή την πρόσβαση. Κυρίως μεταξύ άλλων επιθυμούν on line εγχειρίδιο για τις ακαδημαϊκές πηγές και πληροφορίες, αλλά και σεμινάριο επιμόρφωσης.
Λέξεις-κλειδιά:
ψηφιακές πηγές πληροφόρησης, Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, δεξιότητες αναζήτησης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
92
Αριθμός σελίδων:
86
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία ΘΑΝΟΥ.pdf.URL
300 bytes
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.