Όψεις του ρατσισμού στην Ελλάδα της μεταναστευτικής κρίσης. Η περίπτωση των δημοτικών σχολείων.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2819826 495 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτική Επιστήμη
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-11-27
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Μπαρτολίνι Βαλεντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δοξιάδης Κύρκος, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λυριντζής Χρήστος, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τοπάλη Πηνελόπη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Όψεις του ρατσισμού στην Ελλάδα της μεταναστευτικής κρίσης. Η περίπτωση των δημοτικών σχολείων.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Όψεις του ρατσισμού στην Ελλάδα της μεταναστευτικής κρίσης. Η περίπτωση των δημοτικών σχολείων.
Περίληψη:
Η συμβίωση των προσφυγικών και μεταναστευτικών πληθυσμών με τον ελληνικό σηματοδοτεί την αρχή μιας σειράς διαφορετικών στάσεων της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στους νεοεισερχόμενους πληθυσμούς και στις οικογένειές τους. Εστιάζοντας στο ζήτημα της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων, η ένταξή τους στο σχολείο αποτελεί σημαντικό βήμα για την ένταξη των αιτούντων άσυλο στην ελληνική κοινωνία. Για τον σκοπό αυτό, στα πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης λειτουργούν ειδικές τάξεις υποδοχής (Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων) κατά τις απογευματινές ώρες σε σχολεία που βρίσκονται πλησίον των δομών φιλοξενίας της χώρας. Η υποδοχή των νεοεισερχόμενων παιδιών συνοδεύτηκε, από τη μία από χειροκροτήματα και αυτοσχέδιες γιορτές, από την άλλη από αντιδράσεις της εντόπιας κοινωνίας, με αποκορύφωμα κάποιους συλλόγους γονέων και ακροδεξιές ομάδες που επιχείρησαν να αποτρέψουν τη δημιουργία των τάξεων αυτών, μετατρέποντας το σχολικό περιβάλλον σε τόπο πολιτικής σύγκρουσης. Με αφετηριακό σημείο τις αντιδράσεις των γονέων στην ένταξη των παιδιών οικογενειών προσφύγων στο σχολικό περιβάλλον, μελετάται το πλαίσιο λόγου, εντός του οποίου αναδύονται συγκεκριμένες παραστάσεις για τον άλλον διαμέσου των αφηγήσεων της εντόπιας κοινωνίας και των δημοσιογράφων σε τρείς περιπτώσεις ελληνικών δημοτικών σχολείων. Υιοθετώντας τη μεθοδολογία της ανάλυσης λόγου, εξετάζονται τρία διαφορετικά επίπεδα λόγου: ο λόγος των μελών των συλλόγων γονέων, όπως παρουσιάζεται στις ανακοινώσεις και τα σχόλια στις διαδικτυακές ομάδές τους στο Facebook, ο λόγος του εντόπιου πληθυσμού, όπως καταγράφεται στις δηλώσεις τους στα ΜΜΕ, και ο λόγος αρθρογράφων, όπως αποτυπώνεται στις εφημερίδες των αντίστοιχων ημερών. Στόχος είναι η αποτύπωση του ρατσιστικού λόγου και των μεταμορφώσεών του, της αλληλοδιαπλοκής του με τον εθνικισμό αλλά και των διαφορετικών μορφών με τις οποίες μπορεί να διαμορφώνεται η σχέση του οικείου με το αν-οικείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
ρατσισμός, εθνικισμός, πρόσφυγες, σύλλογοι γονέων, ετερότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
100
Αριθμός σελίδων:
91
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Bartolini-dissertation.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.