Οι ταινιοθήκες στην υπηρεσία του πολιτισμού. Η προβολή, η έκθεση και η φύλαξη της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Μελέτη περίπτωσης: Η Ταινιοθήκης της Ελλάδος

Διπλωματική Εργασία uoadl:2837269 865 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-10
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Βαζελάκη Σταματία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Λαμπρόπουλος Βασίλειος, Καθηγητής, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ρούσσου Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Κομνηνός Βλάσης, Τμήμα Επικοινωνίας & ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι ταινιοθήκες στην υπηρεσία του πολιτισμού. Η προβολή, η έκθεση και η φύλαξη της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Μελέτη περίπτωσης: Η Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι ταινιοθήκες στην υπηρεσία του πολιτισμού. Η προβολή, η έκθεση και η φύλαξη της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Μελέτη περίπτωσης: Η Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάδειξη του ρόλου που διαδραματίζουν τα πολιτιστικά ιδρύματα των Ταινιοθηκών στη συλλογή, την διαφύλαξη και την προβολή της κινηματογραφικής κληρονομιάς εν γένει. Παρουσιάζεται αρχικά μία ιστορική και τεχνολογική επισκόπηση του κινηματογράφου. Εν συνεχεία, πραγματοποιείται αναφορά στην ιστορική διαδρομή και τον Μουσειακό χαρακτήρα των Ταινιοθηκών. Ως μελέτη περίπτωσης, εξετάζεται η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και αναπτύσσονται προτάσεις ανάδειξης του μουσειακού της ρόλου.
Ο Κινηματογράφος σκιαγραφείται ταυτόχρονα ως τέχνη και ως κοινωνικό-ιστορικό τεκμήριο καθώς καταγράφει το γίγνεσθαι μίας εποχής υπό την οπτική του σκηνοθέτη. Αποτελεί αναντίρρητα τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς και ως τέτοιο χρήζει διαφύλαξης και προβολής. Γίνεται αναφορά στη σύσταση και τις ιδιαιτερότητες του υλικού καταγραφής της οπτικοακουστικής πληροφορίας καθώς συνιστούν στοιχεία νευραλγικής σημασίας στην κατανόηση των μεθόδων διάσωσης και διαφύλαξής της.
Επιχειρείται μία θεωρητική ανασκόπηση των πρώτων Ταινιοθηκών με αναφορά στην ίδρυση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Αρχείων το 1938, καθώς δόθηκαν νέες προοπτικές στην διάσωση και την προβολή της παγκόσμιας κινηματογραφικής κληρονομιάς. Οι Ταινιοθήκες ανά τον κόσμο πλέον συνεργάζονται και συναινούν σε συγκεκριμένη ηθική και καλές πρακτικές, ενώ λειτουργούν ως πολιτιστικοί και μουσειακοί χώροι.
Όσον αφορά στη μελέτη περίπτωσης, από την ατομική προσπάθεια διάσωσης της κινηματογραφίας, από την πρωτοπόρο και αείμνηστη Αγλαΐα Μητροπούλου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος εξελίσσεται και συλλαμβάνει το ρόλο της ως θεματοφύλακα της ιστορικής μνήμης. Στην εποχή της ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης και της οικονομικής κρίσης η Ταινιοθήκη καλείται να ανταπεξέλθει και να επαναπροσδιορίσει το όραμά της. Να διαχειριστεί το ρόλο της με εξωστρέφεια, να καλλιεργήσει την αλληλεπίδραση με το κοινό, να διατηρήσει και να αναπτύξει τον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσδίδουν οι νέες τεχνολογίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
κινηματογράφος, κινηματογραφικό φιλμ, κινηματογραφική κληρονομιά, ταινιοθήκες, Ταινιοθήκη Της Ελλάδος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
104
Αριθμός σελίδων:
252
Vazelaki_Stam__film_archives_print_2018_5_29.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο