Η Επίδραση της Ηλικίας στην Επίδοση Μαθητών Δημοτικού σε Αριθμητικά και Οπτικοχωρικά Ερεθίσματα Συλλογιστικής στα Μαθηματικά

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866113 390 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-13
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Σκανδάλη Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πέτρος Ρούσσος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γνωστικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σπυρίδων Τάνταρος, Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βασίλης Παυλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Επίδραση της Ηλικίας στην Επίδοση Μαθητών Δημοτικού σε Αριθμητικά και Οπτικοχωρικά Ερεθίσματα Συλλογιστικής στα Μαθηματικά
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η επίδραση της ηλικίας στην επίδοση μαθητών δημοτικού σε αριθμητικά και οπτικοχωρικά ερεθίσματα συλλογιστικής στα μαθηματικά
Περίληψη:
Το σημείο εκκίνησης της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών διαφορετικών τάξεων, κατά τη σχολική ηλικία, στη μαθηματική δεξιότητα της συλλογιστικής. Η προς μελέτη γνωστική λειτουργία διακρίνεται σε αριθμητικά και οπτικοχωρικά ερεθίσματα, που προσδίδουν μία σχετικά πλήρη εικόνα για τη μαθηματική ικανότητα. Επεκτείνοντας το ερώτημα αυτό, μελετήθηκε και η πιθανή συσχέτιση των δύο προαναφερθέντων ερεθισμάτων, ανά ηλικία, βάσει δηλαδή σχολικής τάξης. Οι συμμετέχοντες/-ουσες αποτελούνταν από 2371 μαθητές και μαθήτριες σχολικής ηλικίας, όντας άριστοι ομιλητές/-ριες της ελληνικής γλώσσας, από όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου, τόσο δημοσίων, όσο και ιδιωτικών, σε πανελλήνια κλίμακα. Το ερευνητικό εργαλείο που χορηγήθηκε είναι το «Τεστ Μαθηματικού Προφίλ & Δυσαριθμησίας» (MathPro Test) στο πλαίσιο στάθμισής του. Τα ευρήματα που προέκυψαν, έπειτα από την μονοπαραγοντική ανάλυση διακύμανσης για την επίδραση της ηλικίας, ανέδειξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές σχεδόν μεταξύ όλων των τάξεων, μερικές εκ των οποίων είχαν και υψηλό μέγεθος επίδρασης. Μη στατιστικά σημαντική διαφορά βρέθηκε μεταξύ της Ε΄ και Στ΄ τάξης στο σύνολο των δοκιμασιών. Ως προς τη πιθανή συσχέτιση των δύο ερεθισμάτων, εντοπίστηκαν μεσαίοι δείκτες συνάφειας μεταξύ σχεδόν όλων των οπτικοχωρικών και αριθμητικών ερεθισμάτων ανά τάξη. Τα ευρήματα συζητούνται σε συνάρτηση με τη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με τα μαθηματικά και τη συλλογιστική, τόσο ως προς τις αριθμητικές, όσο και ως προς τις οπτικοχωρικές δοκιμασίες της και συνάμα τη σχέση των δύο ερεθισμάτων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
συλλογιστική, αριθμητικό ερέθισμα, οπτικοχωρικό ερέθισμα, μαθηματικά, σχολική ηλικία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
03
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
73
Αριθμός σελίδων:
95
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Skandali_Maria_Thesis.pdf
942 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.